Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt az utcán ma már nem ritkaság, ha hibrid vagy alternatív üzemanyaggal működő autót látunk. Vajon ezek a megoldások a motorsportban is megállják a helyüket? Ennek néztünk most utána.
Egyes autógyártók pár éve már kínálnak olyan modelleket, amelyekben a benzines motor mellé egy villanymotor is kerül, amelynek köszönhetően bizonyos modellek képesek a városi haladásban tisztán árammal üzemelni, ezáltal jelentősen csökkentve a fogyasztást és a káros anyagok kibocsátását is. Más gyártók a benzint és a dízelt váltják ki bioüzemanyagokkal, mint például az E85, azaz a bioetanol. Ezen megoldások lassacskán a motorsportok terén is megjelennek, mivel a versenygépek igen iszákosak, és ez által nem éppen válhatnak a Green Peace kedvenceivé. Ezzel tisztában vannak az egyes versenyszériák szervezői is, a versenymérnökök tehát új kihívások elé álltak: környezetkímélő, látványosan gyors versenyek.
Meglepő vagy sem, de manapság már egészen „zöldnek” mondható motorsport szériákkal lehet találkozni. Erre talán a legjobb példa az amerikai IndyCar Series (IRL), amelyben már évtizedek óta, egészen pontosan 1967-től fogva benzin helyett kezdetben metanolt, 2007-től pedig 98%-os etanolt használnak üzemanyagként. A korai „környezetbarát” váltásnak sajnos megvolt a maga tragikus oka. 1967-ben Eddie Sachs és Dave MacDonald az akkor még Indy 500-nak hívott szériában halálos balesetet szenvedtek. Az ütközés után a benzin pillanatok alatt lángra kapott, mivel alacsonyabb lobbanáspontja van, mint az metanol/etanol párosnak, ráadásul vízzel nehezebben is oltható, ezért a két versenyzőnek anno esélye sem volt a túlélésre.
Az etanol ezt követően máshol is megjelent. 1980-ban a Le Mans 24h futamán már rajthoz állt egy Porsche 911, amely alkohollal üzemelt, és célba is ért. Ezt követően az etanol 2004-ben újból megjelent a Team Nasamax versenyautójában. Az etanolos versenyzésnek ma már pedig van magyar vonatkozása is. A múlt hétvégén kezdődő hazai rallybajnokságban az E85 Motorsport színeiben versenyző Hibján-Szurovcsák páros egy bioetanolos Ford Fiesta ST-vel állt rajthoz, az N3-as kategóriában pedig a dobogó tetejére is állhattak.
Kategóriát is nyerhet a Fiesta
A hibrid technológiáktól sem idegenkednek már az autósportokban, a tavalyi évben az F1-ben és a Le Mans-i 24 óráson feltűnt egy új rövidítés, a KERS. A fékezési energiát akkucellákban tároló, majd azt a gyorsításokkor felhasználó rendszer szintén jó példa arra, hogy egyre többen elkötelezettek az autóversenyek környezetkímélővé tételében. KERS ugyan idén nincs az F1-ben, jövőre viszont visszakerül. Lesz azonban idén hibrid, méghozzá a Nürburgringi 24 órás futamon, ahol a Porsche 911 GT3 elektromos motorral is felszerelt változata áll rajthoz. A németek egyelőre nem győzni mennek, hanem tesztelni, de terveik között szerepel, hogy jövőre visszatérnek a Le Mans-is 24 órás viadal csúcskategóriájába (LMP1), ahol már egy hibrid prototípussal akarják megszorongatni ellenfeleiket.
Jövőre már nyerhet a hibrid Porsche
Zárásként pedig egy kis érdekesség a kétkerekű versenyek világából. A KTM nem régiben mutatta be az első elektromos hajtású enduróját. A motor állítólag erősebb, mint a benzines társai, viszont csupán 1 órát bír a benne lévő akkumulátor. Kérdés, hogy vajon versenyzésre alkalmas-e, illetve milyen hangja lehet egy ilyen motornak?
Szelíd motor(os)? Árammal a terepre!
Az érces püfögést és a visító versenymotorokat lassacskán kiváltják majd ezek a motorok, vagy még várni kell? Egyáltalán mennyire lesz majd élvezetes a szurkolóknak a pálya széléről nézni, ahogy zümmögve vagy épp teljesen hangtalanul suhannak el a jövő versenyautói és motorjai? Mindenesetre, ha lassan is, de zöldül a motorsport!