A magyar autósport egyetlen egy ismert és elismert intézménye a Hungaroring. A pálya színvonalas motorsport események lebonyolításának szolgált helyszínül évről évre, többek között például az F1 számára is. Az, hogy ez a komplexum ilyen szintre jutott az egy bizonyos embernek köszönhető, az illető Palik László, akit menesztenek.
Palik László, autóversenyző, a Hungaroring Zrt elnöke, szakkommentátor. Személye talán az F1 rajongói körében megosztott a közvetítések vitatott színvonala miatt, azonban azt hiszem, hogy abban mindenki egyetért, hogy egy olyan versenykomplexumnak, amely számtalan autós és motoros rendezvénynek ad otthont, mégis csak olyan vezetője kell, hogy legyen, aki "benne van a szakmában", versenyez, ért az autókhoz és a motorokhoz. Palik pedig egy ilyen személy. Az ő lobbi tevékenysége és kapcsolati rendszerének köszönhető az, hogy hazánkban a mai napig minden évben rendezni fognak F1-es futamot, ami 2016-ig szerződéssel biztosítva is van.
Nélküle ma nem lenne Magyar Nagydíj!
Palik László még 2001-ben került a Hungaroring élére, anno az akkori sportügyekért felelős miniszter, a narancsos Deutsch Tamás felkérésére fogadta el a pozíciót. Ekkor már szép sikereket ért el, többek között Héder Barnával közös céget alapított, ami megszerezte az Auto-Motor magazin kiadási jogait, 1996. január 1-jén pedig az ő közreműködésük kapcsán indult el a magyar nyelvű Eurosport tv csatorna. Mindez bizonyítja, hogy nem csak a sporthoz értettek, hanem az üzlethez is, ami nem véletlen, hiszen a budapesti Közgázon végeztek.
9 év után mi történik? Palik Lászlót menesztik a Hungaroring éléről. Ugyanaz a kormány, aki anno őt tette meg a vezetőjévé, és akiben úgy gondolom, hogy üzleti szempontból senki sem csalódhatott. Jól végezte a munkáját, hiszen értett hozzá. Helyébe Gyulay Zsolt kerül, bár szerződése még nincs, de mindezt ezt nevét elhalgatni szándékozó vezető tisztségviselő erősítette meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból. Hogy miért innen? Nos a Hungaroring visszakerült a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz, amelynél az utóbbi hónapokban eléggé meredek botrányokat szellőztettek meg, ennek a felügyeletét pedig az NFM látja el.
Ez a zászló most Palikot inti le
Számítottunk rá? Azt hiszem talán mi nem, de Palik igen, nyugodtan fogadta a hírt. Minket talán meglep, hogy egy narancs barát vezetőt is menesztenek a nagy politikai tisztogatások idején. Talán nem tetszett nekik, hogy Palik sikeres, Gyulaynak kellett a hely, előre ki voltak osztva a kártyák? Nem kizárt. Szerződése még nincs, de minden bizonnyal szeptembertől ő az új király.
Kajak jó döntés?
Mit kell tudni az új elnökről? Gyulay kétszeres olimpiai bajnok kajakozó, az első Orbán kormány idejében az újpesti futballklub vezetője volt, anno még nagy cégek, mint a MOL és az OTP is pénzelte őket. Jelenleg a MOB alelnöke, Schmitt Pál köztársasági elnökké való kinevezése óta nem tudni arról, hogy igényt tartana a MOB elnöki székére. Lehet a Hungaroring jobban fizetne, Schmitt és az ő megüresedő helyére meg majd jön valami haver. Habár azt is hallani, hogy ő kapja meg azt a széket is, így ütve két legyet és egy Palikot egy csapásra.
Mi ebben a szomorú, vagy inkább komikus? Gyulay elismert sportoló, de hogy nem ért az autósportokhoz, az biztosra vehető. Normális dolog ez, hogy a politika vélhetően így vissza fog fejleszteni egy eddig teljesen jól működő intézményt azáltal, hogy nem megfelelő személyeket tesz az élére? Balatonringünk nincs, vélhetően nem is lesz, túl sok körülötte a botrány és a korrupció, de nem vagyok abban biztos, hogy 2016 után Magyarországon újból F1-es futamot rendezhetünk. Talán most kezdődik el a magyar autósport zászlóshajójának a hanyatlása. Ne legyen igazam, de azért a Pálya széléről (aggódva) figyeljük a jövőbeli eseményeket, Palik Lászlónak pedig sok sikert kívánunk a jövőben!