Többrészes sorozatunk lényege, hogy szemügyre vegyük, mitől lehet sikeres egy mega sportesemény, illetve milyen banánhéjakon csúszhat el egy-egy jó ötlet is. Ebből a részből kiderül, mekkora befolyása van a nagypolitikának egy-egy ilyen esemény kapcsán. Sajnos a spanyolviaszt már feltalálták, de a rövid áttekintő biztosan hasznos lesz. Katt.
Az első részben általánosságokban beszéltünk a különböző lehetőségekről és veszélyekről. Már ott is említésre került a kormány szerepe, itt most ezt fogjuk kicsit jobban boncolgatni. A kormányzat közreműködése és támogatása elengedhetetlen abban az esetben, ha jelentős sportrendezvényt szeretnénk szervezni. A kormánnyal kapcsolatban általában 5 különböző, hangsúlyos szerepet szoktak megkülönböztetni:
Pénzügyi garanciák: A kormány első és legfontosabb szerepe, hogy garanciát vállaljon az eseménnyel kapcsolatos pénzügyi kötelezettségekért. A hatalmas mennyiségű pénzre való tekintettel, csak a kormányzatnak állnak rendelkezésére a szükséges erőforrások, csak ő tudja hatékonyan kezelni azt.
Biztonság: Egy másik kritikus feladat a politika számára, hogy az eseményre kilátogató nézők testi épségét megóvja. Ahogy a jelentős sporteseményeknek megnőtt a nézőszáma és a fontossága, úgy lesznek egyre inkább célpontjai terroristák támadásainak, illetve egyéb csoportosulásoknak. Szintén a rendezők hatáskörébe tartozik, hogy mind a nézők, mind pedig a sportolók számára biztosítsák az országba történő gyors és biztonságos bejutást, valamint a zökkenőmentes elutazást is.
Az érintettek támogatása: Egy sikeres pályázat erős és következetes támogatást követel meg a kulcsfontosságú érintettektől. Ennyi azonban nem elég; a kormányak egyesítő szerepet is be kell töltenie, hogy kiépítse és fenntartsa minden érintett között a harmonikus kapcsolatot: nyilvánosság, sportszövetségek, szponzorok, fejlesztők, a kormány különböző ágazatai valamint az ellenzéki pártok között.
Pénzügyek, infrastruktúra, befektetések: A jelentős sportesemények komoly beruházásokat igényelnek a közösségi infrastruktúra fejlesztése kapcsán: felújított vagy új stadionok, sportlétesítmények és a tömegközlekedés korszerűsítése. A legtöbb esetben ezeket a fejlesztéseket az adófizetők zsebéből finanszírozzák. Az elmúlt évtizedben azonban megélénkülni látszik a magánszektor is: egyre több vállalkozó építi fel saját tőkéből a kívánt létesítményt "némi" kereskedelmi ellenérték cserébe, amelyet természetesen használhat az eseményt követő időszakban is. A tavalyi évben ennek hátulütőjét is megtapasztalhattuk, amikor is a londoni szervezés megfeneklett. Történt ugyanis, hogy a helyi vállalkozók a gazdasági válság hatására nem tudták finanszírozni a további építkezéseket, a kormánynak kellett beavatkoznia annak érdekében, hogy ne csússzanak az építkezések.
Támogató, fogadó szolgáltatások: Egy ilyen renedezvény természetesen növeli a kiegészítő szolgáltatások szükségességét is, mint például az egészségügyi vagy a rendőri felkészültséget, de ugyanúgy fontos része lehet a megfelelően kiépített rendszer a nézők informálására. Ezeknek a szolgáltatásoknak a rejtett költségei gyakran kiszámíthatatlanok és magasra rúgnak, és a legtöbb esetben a kormány egyenlíti ki a végső cehhet.
Az elmúlt néhány bekezdésben betekintést nyerhettünk abba a szerteágazó rendszerbe, aminek felelőse az aktuális politikai erő. A cikk folytatásában a másik fontos szereplővel, az emberekkel, az ő hozzáállásukkal fogunk egy kicsit közelebbről megismerkedni.