Bernie Ecclestone, a Formula 1 mindenható ura nemrégiben újabb kinyilatkoztatást tett a száguldó cirkusz jövőjével kapcsolatban. Elöljáróban annyit, igaza van, tényleg kellenek az újdonságok!
Az F1 az idei évben már 19 futamból fog állni, feltéve, ha a Dél-Koreában épülő pálya időben el fog készülni. A jongani pálya munkálatai állítólag jól haladnak, de biztosat csak akkor lehet erről mondani, ha már októberben tényleg lesz futam is! Az újítás fontos, ezt tudja jól Ecclestone is és csapatok is. Hiszen csak ez által tudják a széria népszerűségét fenntartani és növelni, az új pályák megjelenése pedig egyfelől az adott ország imázsának is jót tesznek, nem mellesleg gazdaságilag is jól jön a verseny idején felélénkülő sportturizmus. Másrészt az új pályák, amelyek igazán modern építészeti megoldásokat nyújtanak, emelik az F1 színvonalát és exkluzivitását. Haramadrészt, mindez új befektetéseket eszközöl, amellyel munkahelyeket lehet teremteni, és új szponzorok is feltűnhetnek a színen, valamint talán a már bent lévők is több pénzt hajlandóak a széria támogatására áldozni.
Ilyen lesz, ha elkészül a dél-koreai pálya
Kérdezhetnénk, hogy mégis milyen az ideális helyszín az F1 számára? Olyan, mint a széria - drága és exkluzív, sugárzik belőle a csúcstechnika, a modernitás, de ugyanakkor lehet klasszikus és elegáns is. Utóbbira jó példa a monte carlói futam, ahol a felső tízezer szinte minden évben betölti a pálya menti lelátókat, vagy aki nagyon megteheti, akár a saját jachtjáról, de akár a saját villájának a teraszáról is végigkövetheti a futamot. Monaco az F1 idején mindig tele van, jönnek a rajongók, a csapatok, a szállodákban már hónapokkal előre minden szoba foglalt. Ez a kis hercegségnek óriási reklámot és bevételt jelent, a nézőknek pedig egy látványos környezetbe helyezett versenyt.
A Cote D'Azure csodálatos panorámája
Az F1 ura is pontosan ezt szeretné: még több, Monacóhoz hasonló helyszínt, ami odavonzza az embereket. Erre az utóbbi években már született pár remek példa a motorsportok csúcsának számító F1-ben. Újabb példaként említhetnénk a sivatag közepén felépült, és azóta a nyitó futam címét betöltő bahreini pálya Sakhirban, vagy a tavalyi szezonban debütált, a monte carlói környezetet is verő versenypálya Abu-Dhabiban. A pálya, ahol a versenyzők és a nézők is egy csúcs, fényűző környezetben érezhetik magukat.
Yas Marina, fényárban úszó szezonzárás
A modernitás és az újdonság természetesen nem minden esetben egyenlő a sikerrel. A legutóbbi futam, a Kínai Nagydíj ismételten szinte üres lelátók mellett zajlott, hiába a közel 200 ezres befogadó képesség. Bernie Ecclestone sem elégedett a pálya telejesítményével, mindez ráadásul pont egy olyan országban, amely gazdaságilag az egyik legversenyképesebb, folyamatosan növekvő életszínvonallal és vélhetően több százmilliós F1-es rajongótáborral. Ennek ellenére mégis 5 éves szerződést hosszabbítottak, és előreláthatólag ezt többször megfogják újítani. Hiába, az állami hátszél mégis csak erős! Ecclestone egyébként a helyieket okolja a futam népszerűtlensége miatt, elmondása szerint, ha valaki az elmúlt hetekben Sanghajban járt, nyomát sem lelte annak, hogy itt bizony F1-es futam lesz, illetve zajlik.
Üresek a lelátók Kínában
Talán a Kínai Nagydíj sikere nem is a pályán múlik. Lehet, a helyiek körében nagy lökést adhatna az F1-nek, ha lenne egy saját pilótájuk, aki miatt kilátogatnának szurkolni. Ismerve a kínai dinamizmust és tettrekészséget nem lennénk meglepve, ha az elkövetkezendő években feltűnne egy tehetséges kínai versenyző.
Modern versenypályák, látvány, pompa, pár éven belül akár 25 helyszín. Mindez Bernie barátunk víziója az F1 jövőjét tekintve. Mégis hol? Jövőre a 20. helyszín India lesz, később pedig akár megjelenhet a versenynaptárban egy oroszországi, egy római és egy New York-i futam is. Az USA-ban mindenképpen vissza akarják vinni a futamot a pár éve ejtett Indianapolisi Nagydíj helyébe. Az orosz futam is biztos befutónak tűnik, főleg, hogy már van egy orosz versenyző is az F1-ben Vitalij Petrov személyében. A rajongótábor tehát garantált, illetve nem illik elfeledkezni a Lada gyár szponzori megjelenéséről sem. Minden bizonnyal óriási lobbi mehet a háttérben, amelynek ezek az első jelei.
Van azonban itt még két fontos dolog: egyrészt a csapatok jelezték, hogy ők maximum 20 futamos idényben tudnak gondolkodni, mivel anyagilag ennyit bírnak. Másrészről mi lesz a régi, kevésbé modern és látványos versenypályákkal? A kérdés eléggé nyitott, innen a Pálya Széléről annyit lehetne mondani, hogy vagy megújulnak, mint ahogyan idén tette azt a legendás Silverston-i pálya, vagy pedig a helyükbe fog lépni egy új, egzotikus, látványosabb helyszín. A Magyar Nagydíjnak egyelőre egészen jó szerződése van, de ha Palikék nem igyekeznek eléggé, akkor bizony minket is könnyedén kiírnak a naptárból!