Míg az egyes televíziós közvetítések képe a felismerhetetlenségig megváltozott az elmúlt évtizedben, addig a szolgáltatók által sugárzott programok közül kevés olyan akad, amelyik évről évre egyre több szemgolyót szegez a tévéképernyők elé. A top sportesemények ilyenek!
A legújabb TV Sport Markets által készített felmérés szerint az elmúlt 12 hónapban az elsőrangú, sporthoz kapcsolódó tulajdonjogok értéke a kicsúcsosodó pénzügyi válság ellenére is emelkedett. A TV Sport Markets második éves kutatásából kiderül, hogy a top 10 esemény több mint egy milliárd dollár jövedelmet hajt a közvetítési jogokból származó hozadékok malmára.
Forrás: guardian.co.uk
A 2006/2007-es és a 2008/2009-es szezon között az UEFA évi 933 millió dollár bevételt kasszírozott, s ha továbbra is ilyen sikeresen folytatják a jogok értékesítését 2009 és 2012 között, akkor minden bizonnyal már 1,228 millió dollár bevétellel büszkélkedhetnek éves szinten. Ennek a 31 százalékos növekedésnek az oka a Bajnokok Ligája, ami az egyik olyan tulajdonságokkal rendelkező eseménysorozat, amelyet Európában és egyre szélesebb körben a világon mindenhol közvetíteni „kell”.
Az UEFA által birtokolt események egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a műsorszolgáltatók számára, azonban nem ez az egyetlen ok, amely befolyásolja a jogdíjak emelkedését. A menetrendi változások és a reklámjogok szerkezeti átalakítása következtében a tavalyi 25 mérkőzés helyett a mostani szezonban 33 meccs került a műsorújságok esti kínálatába. Ez a 30 százalékos növekedés a Team Marketing hivatalának köszönhető, amely tálcán kínálja a mérkőzéseket az UEFA nevében, természetesen busás ellenszolgáltatás fejében. A mérkőzésekkel való negociálás egyszerű feladatnak bizonyul az európai piacon. Ennek szellemében figyelemre méltó növekedés tapasztalható az Egyesült Királyságban, ahol három év alatt 65 százalékos növekedést generált a szolgáltatók közötti verseny. Ez az ITV és BSkyB által kifizetett 425 millió fontnak is köszönhető. Németországban ez a növekvő tendencia 20 százalékra, míg Spanyolországban 35 százalékra rúg. Ugyanakkor Olaszországban 11 százalékkal, míg Franciaországban 7 százalékkal redukálódott a műsorszolgáltatók által kifizetett összeg. Ez nem a véletlen műve, hiszen a brit, a német és a spanyol megállapodásokat a globális pénzügyi válság után, míg a francia és az olasz szerződéseket a krízis előtt szignózták.
Tulajdon | Terület | Év | Teljes díj (€) | Vevő | |
1 | Premier League | Nagy - Britannia | 3 | 1,875 milliárd | BSkyB |
2 | Ligue 1 | Franciaország | 4 | 1,86 milliárd | Canal Plus |
3 | Serie A | Olaszország | 2 | 1,16 milliárd | Sky Italia |
4 | Bundesliga | Németország | 4 | 1 milliárd | Sky Deutschland |
5 | Ligue 1 | Franciaország | 4 | 812 millió | Orange |
6 | Primera Division | Spanyolország | 3 | 700 millió | Sogecable |
7 | Olimpiai játékok | Páneurópa (kivéve Olaszo.) | 2 | 560 millió | EBU |
8 | Bundesliga | Németország | 4 | 440 millió | ARD |
9 | Serie A | Olaszország | 2 | 440 millió | Mediaset |
10 | FA | Nagy - Britannia | 4 | 319 millió | ITV |
Forrás:www.sportbusiness.com
A táblázatban a top 10 közvetítési jogot, illetve a hozzájuk tartozó információkat szemlélhetjük. Kitűnik, hogy már az 1-4. helyen álló jogdíjak értéke egy milliárd euró fölé emelkedett, ami mutatja a sport, jelen helyzetben a labdarúgás cirkuszi mivoltát és hatalmi státuszát a közvetítések birodalmában. A top bajnokságok - itt gondolok az 5 legerősebb európai labdarúgó ligára (angol, spanyol, olasz, német, francia) - színvonala és ereje magával vonzza a televíziós társaságok harcát egy-egy közvetítési lehetőségért.