A gazdasági válság leginkább a költséges technikai sportokat érinti. Mind a rally, mind a motorverseny hatalmas veszteségeket szenvedett el az idei évben, de a Forma 1 mindkettőt lekörözte ebben a tekintetben. Előbb a BMW, ma pedig a Toyota intett búcsút a királykategóriának. Fájdalmas veszteség ez minden rajongónak.
A várhatóan tizenhárom csapattal elinduló 2011-es idény rajtlistáján mindössze három gyári csapat lesz majd látható. Azaz lassan tejhatalmat élveznek majd a magánistállók. Minden tiszteletem az övék, de számos szurkoló számára a nagy márkák versenye jelenti az igazi izgalmat. A válság előtt megérte számukra a részvétel, hiszen az imázs építés és az utcai autókban alkalmazni kívánt technikák kipróbálása megérte a projektbe beleölt dollár milliókat.
Azonban nem csak a válság vezetett a gyári csapatok kiszállásához. (bár az első számú indok ez volt) A FIA által bevezetett költség csökkentő szabályok ugyanis teljesen megkötötték a tervezők kezét a motor fejlesztések terén, így szinte minden gyárban azonos erőforrással rukkoltak elő. Hogy mennyire nem a motor számít, arra jó példa a két Mercedes erőforrással hajtó csapat, a Brawn GP és a McLaren csatája. Igazából nem is volt csata, hiszen előbbi magabiztosan gyűjtötte be mindkét világbajnoki címet, míg utóbbi csak a szezon hajrájában tudott magabiztos teljesítményt nyújtani. A majd 100 pontos különbség tehát nem a motorokból adódhatott, hiszen azok majdnem azonosak voltak. A költségcsökkenés eredményeképpen ma már leginkább a kasztni számít, illetve hogy ki tudja jobban kihasználni a szabályok adta lehetőséget. (gondoljunk csak az év eleji diffúzor ügyre)
Jövőre már ők sem lesznek... (fotó:www.nofenders.net)
De mi lehet a jövőben? A válság valószínűleg még jó pár évig érinteni fogja a technikai sportot. A Brawn GP hiába dominált a szezon legelején, majdnem az egész idényt egy szponzorral volt kénytelen lehúzni. Márpedig szponzorok nélkül a gyári csapatoknak még több pénzt kell beleölniük a Forma 1-es projektbe hiába van költségcsökkentés. Az imázst fent kell tartani, ehhez profi személyzet valamint méregdrága motorhome-ok kellenek. A Renault már idén fontolgatta a kiszállást a versenysorozatból. Ha jövőre is ilyen gyengén muzsikál majd a csapat (most már Fernando Alonso se lesz), akkor könnyen kiszálhatnak. A Mercedes egyelőre töretlenül bízik a Forma 1-ben, de több csalásos balhét nem engedhetnek meg maguknak. A Ferrari helytzete egyelőre stabil ezen a téren, sokan velük azonosítják a király kategóriát. Azonban gyári riválisok nélkül már nekik sem lenne túl vonzó a projekt. Magánistállókat legyőzni nem nagy kunszt. Lehet hamarosan eljutunk oda, hogy a szabályok miatt nem éri meg a motor fejlesztés, minden csapat azonos erőforrással fog versenyezni. (hasonlóan a tengerentúli sorozatokhoz vagy az alacsonyabb kategóriákhoz) Ez egy fájdalmas veszteség lenne...