A hétvégén rajtolt a kilencvenharmadik Giro d’Italia, amely a Tour de France után a második legrangosabb háromhetes kerékpáros körverseny a világon. Május végére eldől, hogy ki nyeri a győztesnek járó legendás rózsaszín trikót, vagy a pontverseny első helyéért kapható piros trikót, a hegyek királyát illető zöld trikót, vagy a legjobban teljesítő fiatalnak kiosztott fehér trikót. Ezek a mezek nemcsak megkülönböztetik, kiemelik az egyes kategóriák legjobbjait, hanem marketingértékük is jelentős.
Az országúti kerékpározásról sokan gondolják, hogy egyéni sport a versenyzők alkotta tarka színkavalkád miatt, és azért, mert a célban csak egyetlen kerékpáros áll a dobogón . Pedig valójában kilenc fős csapatok hajtanak a győzelemért és a mezek nem a nézők összezavarására vannak, hanem a tájékozódást segítik: azon kívül, hogy azonosítják a csapattársakat, rengeteg egyéb többletinformációval szolgálnak.
A csapatsportoknál megszokhattuk, hogy a csapattagok egységes mezt viselnek, de a kerékpársport sajátos jellemzője, az „egyenruhától” eltérő megkülönböztetett egyéni mezek alkalmazása. Ilyenek az egyes országok nemzeti bajnokainak speciális felsői, vagy a világbajnokot illető sajátos szivárványcsíkos trikó, amelyek verseny-függetlenek, illetve az egyes viadalok fontos kategóriáiban vezető kerékpárosok mezei.
A Giro d’Italia összetettjében élen álló kerekes a rózsaszín trikót viseli, amely kiemeli őt a tömegből. Az érdekes színválasztásnak külön története, hogy a verseny főszponzora, a La Gazetta dello Sport lapjainak árnyalatát tükrözi. A neves olasz sportnapilap a kezdetektől a Giro támogatója, sőt a hőskorban az értékesítés növelése és az újság népszerűsítése érdekében közreműködött a háromhetes körverseny – Tour de France mintájára történő – itáliai meghonosításában.
A többi kiemelt kategóriában – pontverseny, hegyiverseny, legjobban teljesítő 25 éven aluli – élen álló kerékpáros szintén megkülönböztetett trikót visel. A piros, zöld, vagy fehér felsők viselése nagy érdem akár egyetlen szakasz erejéig is, de az igazi dicsőség természetesen azé, aki a verseny végén magáénak mondhatja.
A három hét során az említett mezeket minden szakasz után átadják az ünnepélyes eredményhirdetés keretében, tévénézők millióinak szeme láttára. Bár gyakran cserélnek gazdát az aktuális versenyállás szerint, alapvető kinézetük az állandóságot képviseli. Ezért lehet az, hogy a megkülönböztetett trikóknak saját, önálló szponzorai vannak, fix reklámfelülettel kiemelt helyen, hogy a kerékpárosokról készült kamera, vagy kép felvételeken jól látszódjanak.
A Giro d’Italia – vagy bármely más nagy kerékpáros körverseny - kiemelt trikói tehát alapvető funkciójukon, a csapatok azonosításán, egymástól való megkülönböztetésén, és a versenyzők védelmén, öltöztetésén túl napjainkban komoly marketingértékkel bírnak. Bátran, dinamikusan, kreatívan használható kommunikációs felületekké váltak.