bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

Schumacher hattyúdala?

Dr. Robin Masters 2010.05.14. 19:54

Hétszeres világbajnok, a Formula 1 történetének legsikeresebb pilótája, egy igazi ikon, akiért emberek milliói rajonganak, az elmúlt 10 év meghatározó egyénisége volt a motorsportok világában. Idén visszatért, de vajon érdemes volt?

Nehéz egy olyan pilótáról írni tényszerűen, akit a Formula 1 rajongói és ismerői vagy végtelenül istenítenek, vagy pedig tudomást sem akarnak róla venni. Michael Schumacher tipikus példája ennek, remek versenyző, de mégis itt az idő nyíltan szembe nézni a tényekkel: Schumi már nem a régi. Mi is kell egy rajongónak, hogy elmenjen egy futamra, vagy végignézze a tv-ben a közvetítéseket? Kellenek látványos versenypályák, kellenek gyors autók, izgalmas versenyek és remek pilóták? Ez utóbbi faktor volt Schumi is!

Mi az, ami mégis motiválhatta a F1 történetében számtalan rekordot tartó németet, hogy az idei szezonban három év után visszatérjen? Pénz, sebesség, bizonyítási vágy, vagy valami egészen más? Schumacher 1991 és 2006 között, az F1-ben eltöltött 15 év alatt felépített egy remek karriert, hírnevét főként a Ferrarinál eltöltött évek és az akkori csapat két feje, Jean Todt és Ross Brawn hathatós közreműködése alapozta meg. Ez idő alatt ő vált a széria leggyorsabb, legversengőbb és legnagyobb pilótájává. Mindig is hajtotta a győzni akarás, korabeli ellenfeleivel kemény csatákat vívott a pályán és olykor a boxban, a színfalak mögött is. Gondoljunk csak az 1994-es Ausztrál Nagydíjra, az évad záró versenyén mindössze 1 ponttal vezetett Damon Hill előtt. A verseny 35. körében a versenybalesetet elszenvedett, de a futamot még folytatni tudó Hillel összeütközött. Mindketten kiestek, és mivel nem szereztek pontot, így maradt a világbajnokság állása, és Schumié lett a cím. Akkor szokványos versenybalesetnek tűnt, a mai szabályok értelmében viszont nem biztos, hogy megtarthatta volna címét. De ugyanígy nem lehet elfeledni az 1997-es bajnokságot sem, amikor is a jerezi futamon Villeneuve és Schumacher ölre mentek a címért, ekkor a német kiesett, és utólag ki is zárták a bajnokságból.

De említhetnénk a vitatott és sportszerűtlen 2002-es Osztrák Nagydíjat, amikor is az utolsó körben csapatutasításra Rubens Barichellónak el kellett engednie csapattársát a vb-cím érdekében. Később ugyanez megismétlődött, csak akkor fordított helyzetben: Schumacher adta át az első helyét Barichellónak az Amerikai Nagydíjon.

15 év, sikerek, vitatott sikerek, kemény futamok és egy pilóta, akit sokáig senki meg sem tudott közelíteni. Az etalon, aki szinte mindig hibátlanul vezetett. 2006-ban azt mondta, hogy befejezi pályafutását, eltelt azóta négy év. Az autók megváltoztak, új helyszínek kerültek a naptárba, megjelentek az ifjú titánok (Vettel, Hamilton), akik elszántak, nagyon gyorsak és világbajnoki címekre éheznek.

2010, Michael Schumacher a Petronas Mercedes-Benz GP színeiben egy vegytiszta német csapatban újra a volán mögött. A rajongóknak megcsillant a szeme, a nagymester visszatér, hogy újra oktasson, újra világbajnok legyen, és újra ölre menő meccseket akartak látni a pályán. A technika és a háttér adott, a Mercedes autói erősek, pénz van, a várt eredmények azonban nem jönnek.


Rosberg és Schumacher - jövő és múlt?

A Mercedes számára Schumacher remek lehetőség volt. Egyrészt, amikor leszerződtették, akkor mindenki az új csapatra figyelt, ez kellő médiavisszhangot keltett, a csillagosoknak egyből óriási rajongótábora lett. Schumacher számukra egy remek reklámlehetőség volt, a legjobb német pilóta egy német csapatban, ahol egy régi ismerős, Ross Brown is újból főszerephez jut.

Schumi az idei szezonnak is egy remek promóciós arca lett. Amikor kiderült, hogy visszatér, az adott egy újabb lökést az F1-nek, mindenki a visszatérésről beszélt a médiában és a sportkörökben, visszajön a király, újból a dobogó tetejére akar állni. Valóban, Michael Schumacher remek marketingeszköze ennek a szériának, akire odafigyelnek. "Egyszerűen csak a jelenlétével sok-sok embert vonz a pályákra idén, jelentősen megnőtt az érdeklődés a Forma-1 iránt" - nyilatkozta Jean Todt a Gazetta dello Sportnak. Azonban miért is vált ő ilyen remek reklámmá? Mert gyors és kiváló pilóta, akinek 7 vb-címe van! Ebből következően azok, akik szerződtetik, azok, akik rajonganak érte, ugyanúgy elvárják, mint anno, hogy gyors és kiváló legyen a pályán!

Az idei szezonban már túl vagyunk 5 futamon, az eredmények azonban nem egy világklasszist igazolnak, a német rendre a 6-7. hely környékén autózik, miközben csapattársa, az ifjú Nico Rosberg már a dobogó tetejére is felállt. Ross Brown már a Kínai Nagydíj után elismerte, hogy valami gond van Schumival. Az ázsiai futamon Nico és Schumi autói egyforma beállításokkal mentek, Schumi mégis látványosabban lassabb volt az ifjú Rosberghez képest. Láthatóan az egész hétvégét végig kellett szenvednie, de nem az autó volt a gond.


Az új autó hozza meg a sikert?

A motorsportok nagy élő legendája, Sir Stirling Moss szerint Schumacherben már nincs meg az átütő erő. "Nem értem. Nagyon intelligens fickó, de nem értem... így csak a korábbi eredményeit rombolja. Az emberek azt fogják mondani, hogy lejárt a szavatossága, és ez valószínűleg így is van", nyilatkozta a 80 éves veterán pilóta. Moss továbbá úgy véli, hogy már nincs meg Schumiban az elszántság, nem veszi komolyan az F1-et, a móka kedvéért pedig értelmetlen versenyeznie.

A széria háromszoros bajnoka, Sir Jackie Stewart is hasonlóképpen vélekedik Schumacherről. "Hogy a kor, a jólét, vagy a kivételezettség teszi-e, nem tudom, de afelől semmi kétségem, hogy Michael már nem ugyanaz az ember, mint aki volt. Az ember három év kihagyás után visszatérve nem 100-as égőt kapcsol fel. Szerintem nem kellett volna visszavonulnia 2006-ban, mert volt még benne akkor, de most lehet, hogy végleg kidolgozza magából a Forma-1-et." Stewart továbbá figyelmeztetett arra is, ha az újfejlesztésű autóval sem lesz gyorsabb a nagy ikon, akkor bizony bajban lesz.

Flavio Briattore, a Renault volt csapatfőnöke még ettől is keményebben bírálta Michaelt. "Ez az év nagyon kellemetlen lesz számára, mert soha nem volt még annyi kiváló, győzelemre esélyes pilóta a mezőnyben, mint most, ráadásul nehéz lesz Rosberg ellen” utalva az ifjú tehetség gyorsaságára és vehemensségére. Volt menedzsere, Willi Weber pedig teljesen lemondott róla. Weber ma már csak Schumi úgynevezett márkatermékeiért felelős, úgy véli, hogy elmúlt a Schumi láz. "Az eladások elmaradtak a várakozásaimtól. Az emberek érezhetően beleuntak Schumiba. Azt mondják: istenem, hol is versenyez? Korábban csak győztesként ismerték. Régen a lelátók teli voltak vörös Ferrari-sapkákkal, ma egy kezemen meg tudom számolni az ezüst sapkákat" – nyilatkozta Weber a Bild Zeitungnak. Weber úgy gondolja, hogy az új német pilóta Sebastian Vettel, vele szerződnek a reklámokban, ő van a plakátokon, az ő nevét dicsőítik. Aminek lehet is alapja, egy németországi felmérés szerint a németek 63 százaléka úgy véli, hogy hiba volt Schumacher visszatérése.


Túl jók egy csapatban?

Jean Todt ugyanakkor türelemre intette a Schumi visszatérését és eddigi szereplését bírálókat. Szerinte idő kell neki, hogy újból visszarázódjon, felvegye a ritmust, amit már az ifjú pilóták diktálnak. A francia, aki mellesleg jó barátja is a németnek elmondta továbbá, hogy majd idény végén kell megítélni, hogy vajon ugyanaz-e, aki volt.

Hasonlóan vélekedik az F1 mindenható ura, Bernie Ecclestone is, véleménye szerint most még olyan, mint egy újonc, akinek szoknia kell a kategóriát, azonban hozzá tette, hogy „nem látogatóba, hanem győzni jött vissza”.

Vegyesek a vélemények a visszatérésről. Mindegyiknek megvan a maga igazságtartalma és olykor a túlzása is. Az elmúlt három évben sokat változott a széria, szigorodtak a szabályok, és a legfontosabb, hogy ma már a 20-30 év közötti pilóták azok, akik egy nagyon feszített és gyors tempót diktálnak, ehhez pedig nagyon nehéz három év kihagyás után alkalmazkodni. Azonban ne feledjük el a tényeket, azokat az egyszerű emberi tényezőket, amelyek ma meghatározzák Michael Schumachert. Motorbalesete után nyaka megsérült, vélhetően a sérülése miatt a kondija sem olyan jó, mint amilyen fénykorában volt. Továbbá egy 41 éves bajnokról beszélünk, ebben a korban az ember már érzi, hogy a biológiából adódóan lelassul, lassabb reflexek, fáradékonyság. Egy F1-es versenyhétvége, ahol a futamon akár két órán keresztül is a maximumot kell nyújtani a pályán egyszerűen kimeríti az emberi szervezetet, amely Schumi esetében már nem képes olyan gyorsan regenerálódni, mintha egy ifjabb pilótáról lenne szó.

A hétvégi monacói futam sokak szerint vízválasztó lesz, az évad leglassabb, de ugyanakkor legtechnikásabb pályáján a vezetéstechnika, a gyors reflexek lesznek a nyerők. Ha Michael Schumacher itt nem mutatja meg, hogy mit is tud ő, akkor lehet majd azt mondani, hogy az idei évad bizony már a hattyúdal és Schumi csupán kedvtelésből tért vissza a pályára. Csak ne legyen csúfos a vereség, Michael jelenleg 22 ponttal a 9. helyen áll a bajnokságban, 28 ponttal lemaradva az 5. helyen álló Nico Rosbergtől, valamint 48 pontra az éllovas Jenson Button mögött.


Címkék: forma 1 boxutca michael schumacher

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr782003649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.