bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

"Zöld" motorsport?

Dr. Robin Masters 2010.04.03. 08:00

Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt az utcán ma már nem ritkaság, ha hibrid vagy alternatív üzemanyaggal működő autót látunk. Vajon ezek a megoldások a motorsportban is megállják a helyüket? Ennek néztünk most utána.

Egyes autógyártók pár éve már kínálnak olyan modelleket, amelyekben a benzines motor mellé egy villanymotor is kerül, amelynek köszönhetően bizonyos modellek képesek a városi haladásban tisztán árammal üzemelni, ezáltal jelentősen csökkentve a fogyasztást és a káros anyagok kibocsátását is. Más gyártók a benzint és a dízelt váltják ki bioüzemanyagokkal, mint például az E85, azaz a bioetanol. Ezen megoldások lassacskán a motorsportok terén is megjelennek, mivel a versenygépek igen iszákosak, és ez által nem éppen válhatnak a Green Peace kedvenceivé. Ezzel tisztában vannak az egyes versenyszériák szervezői is, a versenymérnökök tehát új kihívások elé álltak: környezetkímélő, látványosan gyors versenyek.

Meglepő vagy sem, de manapság már egészen „zöldnek” mondható motorsport szériákkal lehet találkozni. Erre talán a legjobb példa az amerikai IndyCar Series (IRL), amelyben már évtizedek óta, egészen pontosan 1967-től fogva benzin helyett kezdetben metanolt, 2007-től pedig 98%-os etanolt használnak üzemanyagként. A korai „környezetbarát” váltásnak sajnos megvolt a maga tragikus oka. 1967-ben Eddie Sachs és Dave MacDonald az akkor még Indy 500-nak hívott szériában halálos balesetet szenvedtek. Az ütközés után a benzin pillanatok alatt lángra kapott, mivel alacsonyabb lobbanáspontja van, mint az metanol/etanol párosnak, ráadásul vízzel nehezebben is oltható, ezért a két versenyzőnek anno esélye sem volt a túlélésre.

Az etanol ezt követően máshol is megjelent. 1980-ban a Le Mans 24h futamán már rajthoz állt egy Porsche 911, amely alkohollal üzemelt, és célba is ért. Ezt követően az etanol 2004-ben újból megjelent a Team Nasamax versenyautójában. Az etanolos versenyzésnek ma már pedig van magyar vonatkozása is. A múlt hétvégén kezdődő hazai rallybajnokságban az E85 Motorsport színeiben versenyző Hibján-Szurovcsák páros egy bioetanolos Ford Fiesta ST-vel állt rajthoz, az N3-as kategóriában pedig a dobogó tetejére is állhattak.


Kategóriát is nyerhet a Fiesta

A hibrid technológiáktól sem idegenkednek már az autósportokban, a tavalyi évben az F1-ben és a Le Mans-i 24 óráson feltűnt egy új rövidítés, a KERS. A fékezési energiát akkucellákban tároló, majd azt a gyorsításokkor felhasználó rendszer szintén jó példa arra, hogy egyre többen elkötelezettek az autóversenyek környezetkímélővé tételében. KERS ugyan idén nincs az F1-ben, jövőre viszont visszakerül. Lesz azonban idén hibrid, méghozzá a Nürburgringi 24 órás futamon, ahol a Porsche 911 GT3 elektromos motorral is felszerelt változata áll rajthoz. A németek egyelőre nem győzni mennek, hanem tesztelni, de terveik között szerepel, hogy jövőre visszatérnek a Le Mans-is 24 órás viadal csúcskategóriájába (LMP1), ahol már egy hibrid prototípussal akarják megszorongatni ellenfeleiket.


Jövőre már nyerhet a hibrid Porsche

Zárásként pedig egy kis érdekesség a kétkerekű versenyek világából. A KTM nem régiben mutatta be az első elektromos hajtású enduróját. A motor állítólag erősebb, mint a benzines társai, viszont csupán 1 órát bír a benne lévő akkumulátor. Kérdés, hogy vajon versenyzésre alkalmas-e, illetve milyen hangja lehet egy ilyen motornak?


Szelíd motor(os)? Árammal a terepre!

Az érces püfögést és a visító versenymotorokat lassacskán kiváltják majd ezek a motorok, vagy még várni kell? Egyáltalán mennyire lesz majd élvezetes a szurkolóknak a pálya széléről nézni, ahogy zümmögve vagy épp teljesen hangtalanul suhannak el a jövő versenyautói és motorjai? Mindenesetre, ha lassan is, de zöldül a motorsport!


Címkék: hibrid forma 1 etanol boxutca motorsport

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr831888618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A magyar rali-bajnokság futamain, a Historic autók kivételével mindenki használhat E85-öt, és az Eger Rally-n a mezőny jelentős része már ezt az üzemanyagot használta! Gyanítom a következő futamokon még többen fogják használni!
Első lépés az lenne, hogy a terepjárósok, quad-osok, meg a motorosok ne tegyék tönkre az amúgy is kevés erdőinket!
"A motor állítólag erősebb, mint a benzines társai, viszont csupán 1 órát bír a benne lévő akkumulátor."

Azonos teljesitmenynel a villanymotornak 4-szer nagyobb a nyomateka,a belsoegesu motorenal.Es pont ezert nem is kell benazni a kumplunggal meg a valtoval,ezekre nincs szukseg villanymotornal.
"Egyes autógyártók pár éve már kínálnak olyan modelleket, amelyekben a benzines motor mellé egy villanymotor is kerül, amelynek köszönhetően bizonyos modellek képesek a városi haladásban tisztán árammal üzemelni, ezáltal jelentősen csökkentve a fogyasztást és a káros anyagok kibocsátását is. "

Nos... egy jó nagy kamandusz az egész hibrid téma. Kevesebb károsanyagkibocsátás, mi? Igen a városban, ahol a villanymotort használod ott kevesebb. De mivel a kocsi nehezebb lett a hibrid hajtástól, az megnöveli a mozgatáshoz szükséges üzemanyag mennyiségét és ezzel együtt a kibocsátást is. Arról nem is beszélve, mikor a BMW meg a Lexus és a többiek 4 literes benzinmotor mellé kínál hibridhajtást. Hát egy röhej az egész! A SUV-ok a lehető legnagyobb környezetszennyezők a személyautó kategóriában. Mi a túrónak 2 tonnás kasztni jellemzően városi használatara? - és ők ezt kombinálják elektromos hajtással és hirdetik a ZÖLD autót... :-))) Egy jó nagy marketing-heck az egész.

Aztán mi lesz az akkumulátorokkal, miután tönkrementek?

Sorolhatnám tovább...
És a "modern" dízelek által kipuffogott mikrorészecskékről még nem is ejtettem szót.
a zaj miatt megy valaki a versenyre ? nehogymár
Aki kicsit is ért a versenyekhez, nem tenné fel ezt a kérdést.