bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

A Toyota is parkolópályán

Oli18 2009.11.04. 17:19

A gazdasági válság leginkább a költséges technikai sportokat érinti. Mind a rally, mind a motorverseny hatalmas veszteségeket szenvedett el az idei évben, de a Forma 1 mindkettőt lekörözte ebben a tekintetben. Előbb a BMW, ma pedig a Toyota intett búcsút a királykategóriának. Fájdalmas veszteség ez minden rajongónak.

A várhatóan tizenhárom csapattal elinduló 2011-es idény rajtlistáján mindössze három gyári csapat lesz majd látható. Azaz lassan tejhatalmat élveznek majd a magánistállók. Minden tiszteletem az övék, de számos szurkoló számára a nagy márkák versenye jelenti az igazi izgalmat. A válság előtt megérte számukra a részvétel, hiszen az imázs építés és az utcai autókban alkalmazni kívánt technikák kipróbálása megérte a projektbe beleölt dollár milliókat.

Azonban nem csak a válság vezetett a gyári csapatok kiszállásához. (bár az első számú indok ez volt) A FIA által bevezetett költség csökkentő szabályok ugyanis teljesen megkötötték a tervezők kezét a motor fejlesztések terén, így szinte minden gyárban azonos erőforrással rukkoltak elő. Hogy mennyire nem a motor számít, arra jó példa a két Mercedes erőforrással hajtó csapat, a Brawn GP és a McLaren csatája. Igazából nem is volt csata, hiszen előbbi magabiztosan gyűjtötte be mindkét világbajnoki címet, míg utóbbi csak a szezon hajrájában tudott magabiztos teljesítményt nyújtani. A majd 100 pontos különbség tehát nem a motorokból adódhatott, hiszen azok majdnem azonosak voltak. A költségcsökkenés eredményeképpen ma már leginkább a kasztni számít, illetve hogy ki tudja jobban kihasználni a szabályok adta lehetőséget. (gondoljunk csak az év eleji diffúzor ügyre)


Jövőre már ők sem lesznek... (fotó:www.nofenders.net)

De mi lehet a jövőben? A válság valószínűleg még jó pár évig érinteni fogja a technikai sportot. A Brawn GP hiába dominált a szezon legelején, majdnem az egész idényt egy szponzorral volt kénytelen lehúzni. Márpedig szponzorok nélkül a gyári csapatoknak még több pénzt kell beleölniük a Forma 1-es projektbe hiába van költségcsökkentés. Az imázst fent kell tartani, ehhez profi személyzet valamint méregdrága motorhome-ok kellenek. A Renault már idén fontolgatta a kiszállást a versenysorozatból. Ha jövőre is ilyen gyengén muzsikál majd a csapat (most már Fernando Alonso se lesz), akkor könnyen kiszálhatnak. A Mercedes egyelőre töretlenül bízik a Forma 1-ben, de több csalásos balhét nem engedhetnek meg maguknak. A Ferrari helytzete egyelőre stabil ezen a téren, sokan velük azonosítják a király kategóriát. Azonban gyári riválisok nélkül már nekik sem lenne túl vonzó a projekt. Magánistállókat legyőzni nem nagy kunszt. Lehet hamarosan eljutunk oda, hogy a szabályok miatt nem éri meg a motor fejlesztés, minden csapat azonos erőforrással fog versenyezni. (hasonlóan a tengerentúli sorozatokhoz vagy az alacsonyabb kategóriákhoz) Ez egy fájdalmas veszteség lenne...


Címkék: válság forma 1 boxutca

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr361500463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.