bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

Egy legendás márka visszatérése

Réj Párlör 2009.10.25. 13:22

Lassan véget ér az idei Forma-1-es világbajnoki szezon. Egy futammal a vége előtt a pilóták és a csapatok között is megtörtént a bajnokavatás. Jövő évtől ismét eltörlik a futam közbeni tankolást és négy új csapattal is bővül a száguldó cirkusz mezőnye. Az új indulók között lesz egy régi ismerős is. Pontosabban egy olyan márka, amelyről korábbi eredményei miatt mindenképpen meg kell emlékezni.

Ez év szeptemberének közepén a FIA bejelentette, hogy 2010-ben tizenharmadik csapatként a Lotus F1 Team csatlakozhat a következő évi világbajnokság mezőnyéhez. A maláj kormány és a Proton (a Lotus Cars tulajdonosa) által támogatott csapat kapta meg utolsóként az indulási jogot, akik azonnal ki is jelentették (amit az erős ázsiai befolyás amúgy is valószínűleg sokakkal érzékeltet), hogy ez a Lotus bizony nem az a Lotus. Ennek ellenére a név Forma-1-be való visszakerülésében a Lotus brand tulajdonlása mellett minden bizonnyal közre játszottak az F1-ben 1994-ig működő sportautógyár több évtizedes sikerei.
 
Team Lotus. A autógyár motorsportra szakosodott leányvállalata, a Forma-1 mellet is számos versenysorozat sikeres szereplője. Teljesítményükről sokat elmond, hogy tizenöt éve futották utolsó versenyüket, ám a Ferrari, Mclaren, Williams trió mögött még mindig a sportág negyedik legsikeresebb csapata. 
 
A csapat alapítója és egyben főmérnöke Colin Chapman volt, 1982-ben bekövetkezett haláláig a Forma-1 egyik meghatározó figurája. Chapman folyamatos újításokkal érte el, hogy évtizedekig az autósport élvonalában szerepeljenek. Ezekkel az újításokkal gyakran az egész sportágat forradalmasította, az ő nevéhez fűződik a szponzor feliratok bevezetése, az 1977-es Lotus 79-es, mely autó az addigiaknál nagyobb leszorító erőt kapott, és a technikát két éven belül az égész mezőny átvette, vagy az aktív felfüggesztés, amelyet később például az 1992-ben egyeduralkodó Williams is sikeresen használt.
 
 
A hat egyéni VB cím mellett hétszer diadalmaskodtak a konstruktőrök között. Az említett sikereket a hatvanas és hetvenes évek hozták, ám még a nyolcvanas években is a száguldó cirkusz meghatározó szereplői voltak. Pilótáik a csapat által F1-ben töltött harminchat év (1958-1994) alatt összesen hetvenkilenc futamgyőzelmet arattak, az elsőt 1960-ban Monacóban Stirling Moss, az utolsót 1987-ben Ayrton Senna (Detroit). A csapat elsőként érte el a sportág történetében az ötven futamgyőzelmet (1973). Az első egyéni VB címet egy Lotus volánjánál ülve Jim Clark szerezte 1963-ban, míg az utolsót Mario Andretti 1978-ban. A csapattal világbajnoki címet szerző legendák mellett olyan pilóták bontogatták itt szárnyaikat pályafutásuk elején, mint Nigel Mansell, Ayrton Senna, Johnny Herbert vagy Mika Hakkinen, illetve a Lotus utolsó dobogós helyezését az akkor már pályafutása vége felé járó, háromszoros világbajnok Nelson Piquet szerezte 1988-ban. Az utolsó (1978) konstruktőri és egyéni VB cím után a nyolcvanas években még háromszor (1984, 1986, 1987) végeztek a dobogón a csapatok versenyében, illetve Elio de Angelis és Senna révén két egyéni harmadik hely is összejött (1984, ill.1987).
 
 
A csapatot a sikerek mellett azonban a sajnálatos tragédiák sem kerülték el. Chapman folyamatos fejlesztései és azok tesztelés nélküli bevetése sokszor okoztak technikai problémákat, amik nem egyszer halálos balesetekhez vezettek. Így járt Jim Clark, az istálló első sikeres korszakának legendás alakja (kétszeres világbajnok), Jochen Rindt aki 1970-ben posztumusz lett világbajnok, vagy Ronnie Peterson aki a Lotus 79 nagy évében, 1978-ban a világbajnoki címért küzdött csapattársával és szenvedett halálos balesetet az olasz nagydíjon. Elio de Angelis (1986) és Ayrton Senna (1994) tragikus baleseteik idején ugyan már nem a Lotus pilótái voltak, de mindkettőjük személye erősen köthető a csapat utolsó sikeres éveihez
 
A csapat a nyolcvanas évek végétől jelentkező sikertelenség után, 1994-ben búcsúzott a száguldó cirkusz mezőnyétől, utolsó pontjukat 1993-ban Johnny Herbert szerezte. A Lotus a Forma-1-ben eltöltött szűk négy évtized során hatalmas egyéniségeket és tehetségeket segített győzelemre. 
 
2010-től pedig színre lép a névrokon. Az klasszikus Lotus csapatot már valószínűleg soha nem látjuk eredeti formájában, de ilyen módon sikerült a visszatérés. Mike Gascoyne technikai igazgató is elismerte, hogy nem áll módjukban magukat a régi istállónak beállítani. És ez így teljesen korrekt. A Lotus márka még mindig létezik, folyik az autógyártás és a legendás név nem tűnt el a süllyesztőben.  Az F1-es csapat pedig még inkább erősítheti ezt a márkát és nem utolsó sorban megismertetheti a legendás Chapman hagyatékot a fiatalabb generációkkal.

Címkék: lotus forma 1 chapman boxutca

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr641473751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lotus! A múlt nyáron láttam Németországban egy teniszpálya előtt. Giga brand - nagyágyúknak.

Jöjjön vissza az F1-be.:)
Ott a helyük a rajrácson, nem vitás!

Kicsit félek a maláj hatástól, de ha a britek maradnak többségben a csapatban, nem lesz probléma.

Remélem a régi fekete alapon arany, piros alapon fehér, vagy a klasszikus british racing green - napsárga színösszeállításal térnek vissza és nem valami Force India-féle színkavalkáddal...