bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

Nyerni csak a győztesnek szabad!?

Réj Párlör 2009.10.04. 10:31

Jenson Button útban a világbajnoki cím felé. Júniusig egyenesen száguldott, azóta inkább megfontoltan lépeget a titulus irányába. De hát a végső győztesnek nem kell mindig a legjobban teljesítenie. Vagy mégis?

A tavalyi látványos szezonzárónál nem kívánhatott volna izgalmasabbat az ember. A VB cím az utolsó futamon, és egyenesen az utolsó körben dőlt el. Bernie Ecclestone mégsem volt elégedett, habár személyes vágya újra teljesült, hiszen az utóbbi két évben az utolsó nagydíjon dőlt el az elsőség sorsa, aminek fontosságát lépten-nyomon hangsúlyozta. Azonban nagyon felhúzta magát azon, hogy Lewis Hamilton kevesebb futamot nyert, mint az összetettben ennek ellenére mögötte végző Felipe Massa. És akkor jött az új dili, döntsenek a futamgyőzelmek, ám az ötlet nem nyerte el az érintettek tetszését, így idén ezt még sikerült a csapatoknak kibekkelni, de Ecclestone a jövőben mindenképpen megvalósítaná a tervezetet.
 
 
Természetesen nehéz megítélni, hogy milyen pontozási rendszer lenne a leghatékonyabb és legigazságosabb, hiszen általában aki nyer, annak minden megfelel, és a lemaradók kardoskodnak az esetleges változtatások mellett. Mert volt itt olyan szisztéma, amely a szezon tizenhat futamából csak a legjobb tizenegyet értékelte. Így például 1988-ban Prost hiába szerzett több pontot, mint Senna, a legjobb eredményeket figyelembe véve a brazil lett a világbajnok. A 2000-es évek elején, a Schumacher dominancia éveiben, az évtizedek óta működő pontrendszert alakították át, hogy ezzel szorosabb küzdelmet érjenek el. Bár ezt a kívánalmat már a bevezetés utáni első szezon szállította a 10-8-6-os szisztémával, pontot osztva még a nyolcadiknak is, a most Ecclestone ámokfutását nagyban előidéző ,,katasztrófa” (miszerint a kevesebb futamot nyerő pilóta a világbajnok) nem sokon múlott. Kimi Raikkönen mindössze két ponttal maradt el a némettől, tette ezt úgy, hogy neki mindössze egy futamgyőzelme volt, Schumacher hat elsőségével szemben. 
 
Az éremrendszer legfőbb negatívumaként említik, hogy a győztes kiléte már futamokkal a zárás előtt eldőlhet, illetve, hogy hat-hét futamgyőzelem mellet így az adott pilótának már pontot sem kellene szereznie az összetettbeli elsőséghez. Ám talán ennél is lényegesebb szempont a kisebb csapatok lehetőségei és azok csorbulása az esetleges új rendszer következményeként. Bár a pontrendszer továbbra is élne, a dobogón végzőkről szólna a szezon és a szorgosan pontokat gyűjtögetők, csak statisztálnának az élcsapatok küzdelmeihez. Mert ha jobban belegondolunk, egy mindig dobogón vagy dobogó közelében végző, stabil teljesítménnyel világbajnokságot lehet nyerni. Igaz technikai sportról lévén szó, ez nagyon nehéz és ritka, azonban ha a vetélytársak nem remekelnek, vagy rapszodikus teljesítményt nyújtanak, akkor egyáltalán nem elképzelhetetlen. 1982-ben Nico Rosberg édesapja, a finn Keke írd és mondd egyetlen egy futamgyőzelemmel világbajnok tudott lenni, a tizenhat futamból hatszor végezve a dobogón, minden idők egyik legizgalmasabb szezonjában (négy pilóta is kétszer győzött, kettőnél több győzelmet pedig senki nem szerzett abban az évben). Egy még inkább meglepőbb eset történt az 1999-es gyorsasági motoros világbajnokság nyolcad literes kategóriájában. A spanyol Emilio Alzamora futamgyőzelem nélkül, egy ponttal megelőzve a 226 pontos Marco Melandrit lett világbajnok. A spanyol tízszer zárt a dobogón, és Melandri öt futamgyőzelme ellenére sem tudta őt megelőzni. Azt pedig Talmácsi Gábor VB címének évében láthattuk, hogy az erős technika mit sem ér, ha az minden második futamon elszáll, vagy ha azt a pilóta eldobja (ugye, Mattia!?).
 


www.f1fanatic.com 

 
Jómagam az előző pontrendszer szimpatizánsa vagyok. Egy kicsit nagyobb presztízst kapott a futamgyőzelem, hiszen a dobogó további két helye ért egy futamgyőzelemnyit, de még sem ment el az olimpiai éremrendszer szélsőségének irányába, ahol egy arany megszerzése felülír számos második és harmadik helyet. Ennek a rendszernek a 2003-as megreformálása hatott érdekesen, hiszen ami akkor a Forma-1 és Ecclestone érdekeit szolgálta, jelenkori kifakadásának egyik fő okozója. A 10-6-4-es pontozás minden bizonnyal a tavalyi szezonzáráskor Massának kedvezett volna. Ha a jövőben bevezetésre kerül az éremrendszer, rövid emésztgetés után mindenki elfogadja vagy éppen nem, de az élet így vagy úgy megy tovább. 
 
Persze egy idő után ez ellen is megteszik a szükséges lépéseket, hiszen elég furcsán néz majd ki, hogy a világbajnoki címet az a pilóta szerzi meg aki hetvenhat pontot gyűjtött, nem pedig az, aki kilencvenet. 

Címkék: forma 1 boxutca pontrendszer ecclestone

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr361426410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Régóta mondom már, hogy több helyezettet kéne pontozni, illetve az első pár helyen nagyobb (mondjuk 5 pontos) különbséggel kéne e pontokat számolni (mint mondjuk pl. a moto GP-ben...).

Az érmes rendszer pedig rémálom. Jenson Buttonnek pl. idén el sem kellett volna indulnia az utolsó 5-6 futamon, úgy is világbajnok lett volna. Horror, nem is értem Ecclestone-t.
Szerintem mai napig a legjobb a 10-6-os rendszer volt a 12 körös időmérővel.

Eccleston azt meg elfelejti, hogy az olimpián különböző sportágak aranyérmeit adják össze, többkörös versenynél soha nem hirdetnek győztest az alapján, hogy a részszámokból megnyert valaki szumma/2+1-et. (Lásd mondjuk öttusa, tízpróba.) Jól is néznénk ki, ha valaki nem áll ki az utolsó számra, mert neki már megvan az "arany".
Nekem az időmérővel semmi bajom, szerintem nagyon jó így, sőt, a legtöbbször izgalmasabb, mint a verseny. Jó, nem előzgetik egymást, de lehet min izgulni.

De a 10-6 pontrendszer tényleg jó. Én mondjuk még azt is elképzelhetőnek tartom, hogy 20-15-10-7-5-3-2-1.

Bár ennek is megvan a hátránya, de az első három tuti küzdene, ha lehetne, mert 5 pont sokat ér. Ugyanakkor az 6-7-8. helyezettek megintcsak nem küzdenének ha nem muszáj.

Emellett viszont akkor be kéne vezetni azt, hogy a tengerentúli szállítási költségek kifizetését versenyenként döntenék el. És mondjuk csak annak fizetik, akik a mezőny első felében végeztek. És ez minden verseny után nullázódik, a következőn megint lehetne küzdeni...

Valami ilyesmivel szerintem motiváltabbak lennének a kicsi meg a nagy csapatok is... Nem?
Számomra lényeges lenne az első hely presztízsének visszaállítása a nagyobb pontszám különbséggel. Ezért volt etalon a 10-6-4.

A nyolc pontszerzőt én ideálisnak tartom, és egyetértek JackBlack-kel, hogy az első négy helynél a pontok közötti nagyobb különbség jó motivációs faktor lehetne.

Bár a 8 ponzszerzőnél lehet sok a 20 közte, ám mindenképpen ebben kéne gondolkodnia Bernie bának is, ha futam végi akciókat akar látni.
Nem ez az ökörség az éremtáblával...
@réJPárlör: Egyetértek a véleményeddel, azzal a különbséggel, hogy szerintem a 9-6-4 volt a legjobb. Az első hely ne érjen annyit mint a 2-3. együtt, már csak a konstruktőrök miatt se.
+ Lehetne pontozni az időmérő eredményét és a verseny leggyorsabb körét is. Színesedne a dolog. Vagy azt aki a rajthelyhez képest a legelőrébb végzett
Host-al egyettértek Én mást is bevezetnék...
Versenyben elért legjobb kör 2 pont.
Az időmérőt azért nem pontoznám , mert akkor nem lehetne taktikázni. Viszont most hogy eltörlik a tankolást, így még az is beleférne. Azért is lehetne adni 2 pontot.
Így megtartanám a 10-8-as pontozást. És senki ne mondja hogy egy második hellyel, leggyorsabb körrel, és pole-al röbb pontot lehet szerezni és ez faszság... Nem az. Sőt akár a szabad edzések alatt is lehetne pontot szerezni, edzésenként a legjobb 1-et. Egy pilótának ha nyerni akkor egész hétvégén jól kell teljesítenie, nem csak a versenyen...
Igen, a pole-ért járó 1 pont újra működhetne, Host ötlete pedig tényleg nagyon jó a rajthelyéhez legtöbbet előre lépő pilóta jutalmazásáról.

A szabadedzés talán az a kategória, amit nem feltétlen kellene VB pontokkal értékelni, a többi szerintem is jó lenne.

Én viszont még mindig tartom a nagyobb pont különbség szükségességét a dobogós helyek között.
A szabadedzést azért sem lenne jó ötlet pontozni, mert évközbeni teszttilalom mellett csak a szabadedzéseken tudnak élesben tesztelni. Ezért nem lenne igazságos pontot adni annak, aki megnyeri. Mert lehet, hogy épp mondjuk a Williams lenne a legjobb, de épp új szárnyakat tesztelnek.
@JackBlack: Azért ez túl durva skála. A gond az, hogy sokan csak szép kerek pontokban képesek gyodolkodni és "tízes számrendszerben."

12-8-6-4-3-2-1 felállás nem lenne jobb?
@réJPárlör: Volt ilyen régen? Mikor? Mik vannak. :)
@molnibalage: Illetve nem újra, hanem szimplán működhtetne!
@molnibalage: felőlem lehet ez is :) a 8-6 különbséget kevésnek tartom, annyiért nem fognak kockáztatni. És kevés a 7 pontozott. 8 kéne, vagy akár szerintem 10 is, ha végül 13-14 csapatos lesz az F1 (úgyse lesz...)