bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

Magyar arcművészet Volán módra

Disznóvágási Feri 2009.08.12. 00:50

Napjainkban kezdi felütni fejét kis hazánk sportklubjainál egy újfajta módi: tetszetős logót próbálnak tervezni, igyekeznek egységesíteni a honlap, a felszerelés, a merchandising, a kiadványok és a többi tőlük eredő, a külvilág számára látható objektum kinézetét, mindezt pedig össze szeretnék hangolni mindeddig külön életet élő kommunikációs tevékenységükkel. Legújabban az Alba Volán 19 hokicsapata ugrik neki a Nagy Arculattervezésnek – vizsgáljuk hát rajtuk keresztül az itthon csodaszámba menő jelenséget!

Homályosan bambuló tekintetem majd' két hete a Jégkorongblog posztjának hatására kezdett a hajnal korai óráiban szokatlanmód kiélesedni. Nézegetem a kommenteket, és egyszercsak arra leszek figyelmes, hogy a magyar jégkorong kirakatcsapatának szimpatizánsai valami új logótervek miatt berzenkednek. Átszörfözök a gárda hivatalos honlapjára, és ott ér a meglepetés: a kék-fehérek nemcsak, hogy új emblémát gyártatnak, de a leírás szerint „számos élvonalbeli szakértő” munkálkodik az új arculat kialakításán. Grafikusok, PR- és marketingszakemberek gyűltek össze Fehérváron, hogy „a profi sport világában úttörőnek számító megoldásokkal” halmozzák el szerencsétlen Volán-szurkereket. Csak úgy kapkodja a fejét a mezei sportmunkásember, hogy milyen fogalmak röpködnek egyre a világháló sűrűjében. Remek, remek – legyinti össze fáradt tenyereit a monitor előtt ülő hokifan –, de hol van itt a világverő szakértelem?

A hivatalos vázlatok közül néhány (forrás: www.albavolanhockey.hu):

Gondoljunk csak bele. Mit is jelent az, hogy „marketing”? Peter Druckert idézve: „A marketing divatos elnevezés. Az értékesítési menedzserből marketingmenedzser, majd elnökhelyettes lesz. Ám a sírásó attól még sírásó marad, ha netán elföldelési menedzsernek nevezzük – csupán a temetés fog többe kerülni.” Érezzük? Sokféle dolgot nevezünk manapság marketingnek. Ehhez hasonlóan a menedzser szó is olyan szépen elterjedt, hogy ma már a portástól a hólapátolóig tekintélyes méretű embertömeg alkalmazza magára. De a valódi marketing éppen arra való, hogy a fogyasztók figyelmét magunkra vonva, jótékonyan ösztönözzük őket a velünk végrehajtandó csereüzletre. Ez a bizonyos csere pediglen egészen lebutítva így néz ki: a vevők nem várnak mást tőlünk, csupán minél magasabb színvonalú szórakozást, melynek fejében ők nálunk hagyják a pénzüket.

Nos, a kérdés az, hogy ebbe a koncepcióba hogyan passzol bele a fent belinkelt cikkből és utózöngéiből következő három darab cselekedet (így, időrendben):

  1. A fogyasztó számára feketén-fehéren kihirdetjük, hogy mostantól mi ügyesebben fogjuk őt befolyásolni.
  2. Kikérjük a fogyasztó véleményét valamiről, de előre tudatjuk vele, hogy döntésünkben legfeljebb elenyésző szerepet fog játszani az, amit ő gondol.
  3. Amikor a fogyasztó tudomásunkra hozza nemtetszését, véleményt nyilvánít, vitába bocsátkozunk vele.

Az első ponthoz nincs mit hozzáfűzni, a mondat önmagában egy jókora paradoxon.

A második minden fent reklámozott szakértelemnek ellentmond: közreadunk 7 fajta logót, felkérjük az olvasókat, hogy válasszanak közülük, de szólunk nekik, hogy ez nem sokat fog latba vetni a végső kialakításnál. Volt már hasonlóra példa a magyar hokiban, nem is olyan rég: az Újpest meztervező pályázatot hirdetett, majd legyártotta saját mezét, végül győztesnek azt hirdette ki, akinek a terve a legjobban hasonlított arra. Még egy olyat is elsütöttek, hogy az új dressz a Los Angeles Kings öltözetére hajaz. A lényeg: a lila-fehérek akciójához hasonlóan egy eleve halálraítélt ötlettel próbálkoztak meg a fehérváriak, ráadásul különféle pletykák szerint egyesek poénból direkte megpörgették a szavazást, hogy a legrondább skicc nyerjen.

A harmadik rész a hab volt a tortán: a honlapszerkesztő sikeresen a vezetőség ellen hangolta a tömeget a Jégkorongblog posztja alatt – olyannyira, hogy a szurkolók fellázadtak, „egyiket sem” opciót követeltek, majd elkezdtek saját ellenlogókat készíteni (mondjuk a néhol gyerekrajzfilmekre, vagy éppen babasampon-reklámra emlékeztető emblémák szolgáltattak is rá némi okot). Úgy tűnik, megfeledkeztünk az első szabályról: MINDIG A VEVŐNEK VAN IGAZA. Nincs apelláta. Nekünk nem lehet véleményünk. Ha már elszúrtuk, korrigáljunk, esetleg találjunk ki gyorsan valami új interaktív játékot, de semmi esetre se rontsunk tovább a helyzeten vitatkozással.

A szurkolók válaszolnak:

Az alapötlet maga, hogy modernebbé tegyük a csapat imázsát, egyenesen nagyszerű. Tényleg. De nem mindegy, hogyan kezdünk neki. A menedzsmenttől a játékosokon és az edzőkön keresztül a büfésig mindenki részt kell, hogy vegyen az arculat felépítésében, mindennek harmonizálnia kell ahhoz, hogy igazán egységesen jelenjünk meg a fogyasztók színe előtt. Ha egy szolgáltatásunk színvonalát emeljük, a többit is fel kell hoznunk arra a szintre. Ha kialakítunk egy kommunikációs stratégiát, az összes munkatársnak és alkalmazottnak ki kell adni az ukázt, hogy annak jegyében nyilvánuljon meg. És ha már kíváncsiak vagyunk szimpatizánsaink szükségleteire, a régi jól bevált face-to-face kérdezősködésnél, interjúknál, kérdőíveknél még mindig nem találtak ki jobbat.

Persze Magyarhonban az ilyen hibák kevésbé feltűnőek, lévén, hogy a többi jégkorongklub – a dunaújvárosiakat kivéve – egyelőre ettől a nívótól is messze van. A csapatok vezéreinek lassan rá kell jönniük, hogy saját érdekük is az együttesek megfelelő arculatának kialakítása, ezzel mintegy elősegítvén a sportfogyasztók gyorsabb és pontosabb klubunkra való asszociációját minden egyes megjelenésünk alkalmával. Az arculat felettébb relevánsan hat bármely későbbi marketing-, illetve kommunikációs tevékenységünkre – érdemes lenne tehát elrágódnia a dolgon minden olyan sportvezetőnek, aki eleddig nem, vagy csak hevenyészett módon alkalmazta. Figyeljék meg, jó dolog ez.

Befejezésül néhány sablon a nagyvilágból:

Jóféle ördöngös példák nyugatról:

És a Pálya Szélén javaslatai a központi (kabala-)figurára:

(Talán ez utóbbi lenne a legkézenfekvőbb.)


Címkék: jégkorong sportmarketing alba volán 19

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr311303723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez a 10 pontos cikk kategória, remek, grat!
még szerencse, hogy egy ember már másfél hete beharabgozta nekem.:D

nagyon tanulságos cikk.

előre magyar jégkorong!
Okos cikk, jó gondolatok, gratulálok!
A szakma "gyakorlójaként" az én magánvéleményem, hogy Magyarországon nem, vagy csak nagyon kevés esetben működnek a hagyományos marketingeszközök és stratégiák. Egyszerűen nem használják őket. A két oldal (vevő és eladó) egyszerűen elbeszél egymás mellett. És sajnos ezt már az ifjú kapitalizmusunk számlájára írhatjuk. Azt nem akarják sokan megérteni, hogy a marketinget igenis tanulni kell, és az igenis egy szakma. Cégvezetők (vagy épp sportvezetők) neveznek ki "marketinges", "PR-es" munkakörbe (ha egyáltalán felfogják, hogy ilyenre szükség van) olyanokat, akik sosem tanultak ezekről a dolgokról, és csak annyit tudnak, hogy "Há' tárgyalni kell, meg el kell adnom, meg megterveztetnem hogy nézzen ki. Egyszerű, nem?". Tisztelet persze a kivételnek (azaz a szeretve gyűlölt multinacionális cégek magyarországi képviseletének :) )
Figyelemre méltó cikk, kár, hogy két lényegi momentumot a szerző kihagyott:

1: A hivaltalos honlapon három nap alatt 1200 szavazat érkezett, és kb. 8-10 ember javasolta az "Egyik sem"opciót. Az aránykülönbség szembetűnő.

2: A klub előre elmondta, hogy nem a végleges logóterveket adja közre, hanem egy munkafázist. Így természetes, hogy a szavazástól függetlenül ez még változni fog. Mint ahogy változik is.

+1: Talán nem tűnt fel a szerzőnek, de én bár valóban a Volán honlapszerkesztője vagyok, a blogon sokakkal és sokszor vitatkozom. Nem a klub nevében, hanem magánemberként. Ez esetben is így történt. Ugyanakkor nem mulasztottam el hangsúlyozni, hogy a klub örül a szurkolók véleményének és a javaslatokat továbbítja is az illetékeseknek. És ez így is történt.
Érdekes momentum aa momentumokból:

A szavazáshoz be kell jelentkezni? Mindenki csak egyszer tud szavazni?

Ha nem, akkor máris érdektelenné válik a szavazat mennyisége. 10 ember játszva eléri ezt az értéket.

A szavazatok alapján fogják kiválasztani a logót?
Ha nem, akkor miért is szavazunk?

Magánemberként győzködöd az embereket, hogy jó a munkád?

Nincs semmi baj az alapötlettel, tényleg ráfér egy kis tuning az image-re. De mindenféleképpen érdemes meggondolni a szurkolói véleményeket, mert így fogják magukénak érezni az egészet.

Próbaként tedd fel az egyik sem opciót és úgy nézd meg a szavazat állását. Lehet, hogy a végén neked lesz igazad.
Üdv! Pár hozzászólás a fenti cikkhez.
Marketing végzettségű emberként jelezném,hogy ma Magyarországon erre nincs megfizethető szakember,főleg nem olyan sportcluboknál,ahol egyik hónapról a másikra élnek. Szép álmok,hogy a büfés, a munkás, a szurkoló és mki magáénak érezze ezt a dolgot.
Ehhez potom 1 milliárd Forint körüli éves költségvetés elegendő lenne. Így a csapat is megélne, a pálya is szép lenne és mindenhol gyönyörű logók díszelegnének, a munkások, a csapat, a büfés is ilyen ruhában járna.... A jégbe is ez lenne festve...
Amíg nincs ennek meg az anygai háttere,addog lehet okoskodni és fikázni!!! Az elvi részeket mki tudja...Megvalósítani pénz nélkül nem lehet és ezt nagyon nem tárgyalta a cikk!!!!
Mostmár mindent értek.

Tehát az egyik sem opció felrakásához komolyabb anyagi háttér kell. Rendben, megértettem.

A hozzáállás hiányát kellene először pótolni. Meg kell tanulni a célzott rétegek bevonni és érdekelté tenni. Ez olyan sok pénzbe kerül?

Kiváncsi volnék, hogy a jégkorongcsapatok a bevételük hány %-t fordítják vissza marketingre vagy reklámra.

És miért ne lenne megfizethető szakember? Egy egszerű logóról van szó, nem pedig a háromnapos túlélőzokni előállításáról.
@Pötyi24: Nézd meg a Dunaújváros arculatát, nem akkora truváj ez, csak tehetség és odafigyelés kérdése
Itt nagyon nagy baj van a grafikus szakemberekkel (alba volán 19), borzasztó, gyerekes a klub honlapján feltüntett logó tervezet. Vajon kinek a zsebébe vándorol ezért logóért a pénz?
@Pötyi24: engedd meg, hogy mint szintén szakmabeli (folyékonyszesz-szilárdcsapadék cirkuláció managger), hozzád szóljak. Először is másfelé evezel: a cikk nem a logó felhasználási költségeiről szól, hanem a kitalálásáról. Bármi is a logó, bárhogy is keletkezzék, pénzbe fog kerülni. Ez egy dolog, ezt mindannyian tudjuk, tehát itt nem foglalkozunk vele. Ha pedig úgy gondolod, hogy korszerűen csak pénzért lehet, szabad és kell gondolkodni, akkor Te nem vagy egy sikeres elme. És különösen nincs helyed egy ilyen sportágban, amely első sorban nem anyagiakból, hanem szívből építkezik (talán ezért sikeresebb és a közvélemény előtt szimpatikusabb, mint annyi más szerencsésebb hazai pályatársa).
Másodszor: logót igenis lehet nagyon elrontani, ha nem dolgozzák fel a célközönség elvárásait. Lásd: MJSZ-logó, amely leginkább a véradójelvényre hajadzik (de megdöbbentően) és egyáltalán nem állja meg a helyét a többi hokiszövetség logóversenyében sem nemzeti jellegében, sem modern arculatában, sem a játékot kifejező dinamikájában. Az MJSZ tulajdonában van két korábbi logó is, ami a valóban túlhaladott pajzs-formátum helyére léphetett volna (a nemzeti csíkot húzó korong, illetve a háromszínű játékos - utóbbi sikerét bizonyítja a sok nemzetközi koppintás). De, akkor vszleg nem lenne igazad, mert nem került volna pénzbe. Így azonban a költség és az eredmény egyaránt Téged igazol, Mester!
@vaze: Persze. Mondjuk a DAB nem is mutatta meg a munkafázisban levő vázlatokat.
Na akkor úgy látom itt folytatódik a vita.. Mint az egyik érintett, (enyém a szurkolói logok közül az ijesztő vigyor 1, és 2) .
Azt már egy másik blogon is irtam, hogy míg nincs legalább IP korlát addig ez a hivatkozott 1200 szavazat könnyen összejön a haveroktól is, csak azért, hogy a honlap készítőnek legyen mindig igaza..
Már több (kb 10-12 ember) kérvényezte, hogy tegyék fel az egyik sem opciót, de ezt technikailag nem lehet, legalább is ezt írta KCS.
A másik érdekes válasz az vot, hogy nincs idő!!!

Amúgy az általam készített logot elküldtem a hivatalos oldalon fent lévő email címre, válasz a mai napig nem érkezett, vagy törölték vagy továbbították.ki tudja vagy meg se nézték.
De, ha minden igaz akkor, hogy KCS-t kiküszöböljük a héten személyesen fog átadásra kerülni Gabibának, kinyomtatott formában az általam készített verzió.és az email címére is el fogom küldeni, a szurkolói kifogásokkal együtt.(még szerencse, hogy heti kapcsolatban vagyunk)
Majd meglátjuk mi lesz belőle.

Üdv:Zoli
@KCs: Nem, de nem is ezen múlt! Mert abban meg a posztolónak van igaza, hogy ha megmutatom, akkor nem úgy reagálok, ahogyan te... magánemberként.

OFF:
Ebbe a magánember-mutatványba eddig asszem pont mindenki belebukott, te is hiába nulladik senkiként akarod védelmezni - szinte mindig - az elöljárókat, ha az ecceri hokiszurker szerkesztő úrként olvas téged. Nehéz ügy, mert vagy csinálsz egy másik nicket és akkor hamar lebuksz, vagy stílust váltasz, azt meg idegekkel nem lehet soká bírni... de ez így közel van a nettó károkozáshoz, amihez persze semmi közöm
ON
@brunzwik: Már mondtam, hogy sértő a feltételezés, miszerint nem küldöm tovább a logót. Természetesen aznap továbbküldtem, tiédet is, másokét is. Elárulhatom, volt szakosztályelnökségi ülés is azóta, úgy tudom, a logók kérdése azon is napirendre került, és az ott meghatározott döntések alapján megy a munka tovább. A visszajelzéseket köszönjük, az önkéntes logóterveket is, jó sok érkezett, de - mint a profi klubok 99%-ánál, úgy az Alba Volán 19-nél - sem volt és jelen állás szerint nem is lesz logótervező pályázat.
@KCs: Látod, csak ennyit kellet volna írnod. Köszönöm.
.
Gratulalok! Sziporkazoan kreativ iras. Ott feszul benne a szerzo osszintellektusa. Varjunk csak, ki is lehet az....

A logo, mint arculati elem tenleg baromira fontos dolog. Egy ceg,/sportklub vizualis identitasanak nelkulozhetetlen eleme. Van ennek egyebkent pszichologiaja is. Tobben foglalkoztak vele, epp a sportklubok kapcan, hogy az egyes logotipiak milyen pszichologiai/konnotacios jelentestartalommal birnak...

S mivel egy fontos komponens, fontos az allandosaga is - nem jo, ha folyton lecsereljuk. Ez a fogyaszto szamara olyan, mint egy pavlovi reflex. Ha ez a kod, akkor ez a reakcio! Azaz a ceglogo oriental, amit nagyon ugyesen ki is emelt a szerzo.


p.s.:
Az ekezetek hianya miatt pedig ezer bocs, de itt a spnyol tengerparton csak ilyen klaviaturaval ellatott internet cafek vannak... jo nyarat ott a hideg jegcsarnokban...:)

Vajacondios:)
@Mr. Slapshot: a jo logo borzasztoan fontos a koncepciozus markaepites teren.

Bar en, sajnos pontosan ezt hianyolom a hazai klubok eletebol (legyen az sok-sok uzleti elemmel operalo foci, vagy barmelyik masik sportag).

A tulajdonosok nem forditanak kello figyelmet a brandingre!! Pedig szerintem mar itthon is elerte nehany klub "uzleti ertelemben" azt a bizonyos szintet, amelyen tul erdemes lenne ezzel az ertekteremto tevekenyseggel is foglalkozni.:) A markaepites gy fontos dolog, a logo pedig -, mint arculati elem - ennek fontos resze.

Brand buiding is like body building! :)
@Bery: Természetesen elfogult vagyok, hiszen sokadmagammal nekem is nem kevés munkám van benne, de szerintem ahogyan az elmúlt években az EBEL és az Alba Volán mint márka felépült, az a magyar sportban nagyon ritka és - vállalom, hogy nagyképűnek tűnik, de - példaértékű. Pláne, hogy nem volt semmi nyomulós branding, manipuláció vagy hazugság, csak szépen lassan a hokibarátok számára egyértelmű lett, hogy az EBEL egy jó bajnokság és a Volán hazánk legjobb csapata. Mert a saját szemükkel is azt látták, amit írtunk: jók a meccsek, élvezetes időtöltés kijönni a csarnokba.

Nem szoktam ezzel előjönni, de az egyetemen az egyik szakirányom a vállalati stratégiai kommunikáció volt, minden erőmmel azon vagyok, hogy szem előtt tartsam, hogyan lehet a Volánnak a kommunikációját úgy felépíteni, hogy az a stratégiai célokat szolgálja.

Ahogy a hozzászólásokból számomra lejött, itt szakmai párbeszéd folyik, így érdemes talán leszögezni: a Volánnál a logó kérdése semmi szín alatt sem jelent változást a márkaértékekben. Nem titok, igen hosszasan, órákon át beszéltünk az új arculatot tervező (és egyéb, jelenleg nem publikus fejlesztéseken dolgozó) cég képviselőivel, ahol feltártuk azokat a márkaértékeket, amelyek meggyőződésünk szerint az Alba Volánhoz mint márkához tapadnak, és amelyeket erősíteni szeretnénk, természetesen kitérve az elsődleges, másodlagos és a további célcsoportokra. Áttekintettük az eszközöket, ezek egyike az új logó.

A blogos kommunikáció - elismerem - nem a legszerencsésebben zajlott, érzelmekkel telített volt. De ezek az érzelmek elválaszthatatlanok az Alba Volántól, hiszen a hoki igencsak érzelemmel telített sportág. Addig jó, ameddig a drukkereket foglalkoztatja pl. a logó, tettenérhető a bevonódás. (Amúgy ezt le is írtam a blogon.) A visszajelzések értékesek voltak, és fel is lesznek használva. Ugyanakkor azt a szurkolóknak is meg kell érteni, hogy nem lesz logótervező pályázat, pont azért, mert sok-sok elvárásnak kell megfelelnie a logónak, amelyek nem evidensek.

Összefoglalva, olyan arculatot szeretnénk alkotni, amely a célcsoportok számára a márkaértékeket megfelelően közvetíti (és ezt kéretik nem a cikk 1-es pontjának cinikus hozzáállásában érteni), megerősíti, és mindezt a kor színvonalának megfelelő vizuális elemeket és technikai eszközöket felhasználva teszi.