bemutatkozás | sportmarketing | sportgazdaság | heti magyar | boxutca | 5 fogas kérdés | a hét embere

Facebook

Partnereink

Icezone.hu
Sportmarketing
Sportforrás

Friss topikok

  • pizarro: nem ő vitte az Európai Bíróság elé Előzetes döntéshozatali eljárás volt... (2012.06.17. 18:50) Hohó, te ma nem játszol kisapám!
  • 1116001: Közben a teljes csapat egy emberként állt ki Nagy Laci és a levél mellett. Az egész hasonlít Bodr... (2010.11.05. 18:53) Adios, nagylaci!
  • Don Fender: Lassan már illene a Face Teamről is írni egy cikket (esetleg interjút készíteni). (2010.10.09. 12:18) USA a kosárlabdavilág tetején
  • fefus: Tetszett a cikk! Voltak benne számomra új dolgok is! Viszont ha a focit meg szeretnénk menteni, va... (2010.08.07. 19:44) "Föltámadott a tenger..."
  • iFi: @fefus: köszönöm a véleményt! S valóban ez egy igen feszített, de nem túlzottan hangoztatott téma.... (2010.08.03. 14:47) Örök vita - tabu téma?

Licenc

Creative Commons Licenc

Hová tűnt Kimi Räikkönen?

JackBlack 2009.08.06. 14:47

Schumacher-utódként indult, de mi lett belőle? A hétszeres világbajnok visszatérése alkalmából elemezzük csapattársát.

Nehéz egy olyan emberről véleményt írni, akivel legalább egyszer nem beszélgettünk. Akiről csak olvas az ember. Részemről úgy vagyok az egész bulvár jelenséggel, mint az egyszeri székely bácsika, aki kijött a Star Wars vetítéséről: „Márpedig én ezt nem hiszem el”. Ami egy „sztársportoló” esetében mégiscsak más, az az, hogy a teljesítményéből, annak ingadozásából lehet valamennyire következtetni lelkiállapotára, de a koncentráció- vagy motivációhiány okait már csak találgatni lehet, esetleg a sajtóra támaszkodni, vagy hinni a sokszor szűkszavú nyilatkozatoknak. Ezekben, mármint szűkszavú nyilatkozatokban, Kimi Räikkönen esetében nincs hiány. Köztudott, hogy a finn különc nem szívesen nyilatkozik a sajtónak, sőt úgy általában nem érzi jól magát a tömegben. Nézzük meg szubjektív nézőpontból az Iceman becenévre hallgató F1-es pilóta életét!

Räikkönen versenyben


Fotó: www.f1-site.com

2001-ben nagyot néztem, mint gondolom mindenki, amikor a szezonnyitó ausztrál futamon egy addig ismeretlen finn a futam végére a 7. helyre kapaszkodott fel egy Sauberrel(!), sőt, Frentzen futam utáni kizárását követően 6., azaz 1 pontot érő helyen végzett. Räikkönen azonnal belopta magát mindenki szívébe. A nők a kék szeméért, a szőke hajáért, a mosolyáért, a férfiak az agresszív, gyors vezetési stílusáért rajongtak. Az akkor 22 éves versenyzőről hamar kiderült, hogy semmiben sem hasonlít a többi pilótához. Mindenki ismeri a sztorit, mikor a fentebb említett első verseny rajtja előtt 20 perccel a csapat tagjai (gondolom) kissé zaklatott lelkiállapotban keresték versenyzőjüket, majd az egyik szervízkamionban találtak rá, ott horpasztott egy rakás abroncs tetején. Amikor felemlegetik neki ezt a kedves kis sztorit, ő csak annyit reagál: „szeretek aludni”.

Következő Forma-1-es évére Ron Dennis szerződtette a McLaren csapathoz, és kitalálta neki az Iceman (Jégember) becenevet, utalva északi származására, és laza, hűvös, nyugodt stílusára. Az első év (2002) a sok műszaki hiba miatt nem sikerült fényesen, 2003-ban viszont csak két ponttal maradt el a világbajnok Michael Schumachertől, aki amúgy nagyon jó véleménnyel volt a fiatal finnről, sokszor említette, hogy legnagyobb riválisának tekinti, és szerinte a leggyorsabb versenyző a pályán – persze csak őutána…

Ez egy darabig igaz is volt, de a McLaren a későbbiekben egyre kevésbé volt versenyképes: vagy lassú, vagy megbízhatatlan volt, és Kimit is megtalálta a bulvársajtó, a paparazzók, és egyre többet lehetett megtudni a magánéletéről is, amiről később még bővebben lesz szó.


Kép: kimiraikkonen.fan-site.hu

A McLaren csapat, de főleg Ron Dennis egyre kevésbé tolerálta a finn pályán kívüli életét. Ron Dennis amúgy is egy elég szigorú ember hírében áll, míg Räikkönen utálja a kötöttségeket, ha megmondják mikor, mit tegyen. Mivel az eredmények elmaradtak, részben a McLaren csapnivaló konstrukciója miatt, részben Kimi motivációhiánya miatt (ami visszatérő probléma nála), elérkezett az idő a váltásra.

Természetesen Schumacher akkor még véglegesnek tűnő búcsújával a Ferrari csapott le az egyébként rendkívül tehetséges versenyzőre, és szerződtette három évre. Räikkönen szerencsétlenségére ebben az évben került a McLarenhez Fernando Alonso és Lewis Hamilton (két dudás egy csárdában). Szerencsétlenségére, mondom, mert a McLarennek egy olyan pilóta hiányzott, mint a Ferrarinak Schumacher volt, hogy ismét versenybe kerüljön, és Alonso személyében most megszerezték ezt a versenyzőt. Schumacher és Alonso abban hasonlítanak (azon túl, hogy mindketten gyorsak és világbajnokok), hogy egyikük sem csak beül az autóba, és vezet, hanem az autó fejlesztésében is hatalmas segítséget tudnak nyújtani a csapatnak, folyamatosan egyeztetnek, beszélgetnek a szerelőkkel, a mérnökökkel. És ezt miért emelem ki? Nos, azért, mert finn barátunk nem éppen erről híres, és akkor még enyhén fogalmaztam. Régi és jelenlegi csapata is többször kiemelte már, hogy Kimi a lehető legkevesebbet vesz részt az autó fejlesztésében.

Első ferraris évében mégis világbajnok tudott lenni, és ehhez részben szerencse is kellett. Nyilván, mivel új csapathoz került, új környezetbe, ráadásul a Ferrari vezetősége elnézte neki a sok különcködést, a pályán kívüli dolgokat, „lazább lett a gyeplő”, így minden adva volt egy sikeres szezonhoz. Mégsem sikerült olyan simán a 2007-es esztendő, mint amennyire várhattuk volna. Bár nem volt csapnivalóan rossz formában a szezon alatt, sőt, egész jól versenyzett, valahogy mégis hiányérzetünk volt, és végül is nagy szerencse kellett hozzá, hogy az utolsó versenyen Lewis Hamilton a 7. helyen érjen célba, és bár a futamgyőzelemért szépen megdolgozott, a körülmények összejátszása is kellett hozzá, hogy végre világbajnok lehessen. Azóta viszont...

Azóta viszont „megül a langyos vízben”. Ha az autó csak egy kicsit is gyengébb, motivációt veszít.  Érdekes lesz látni, hogy mire megy majd most, hogy Schumacher a csapattársaként tér vissza az F1-be. Räikkönen persze versenyezget, olykor nem is rosszul, de az átütő erőt, a pályája elején rá olyannyira jellemző agresszivitást hiányolom belőle. Nemrégen Czollner „Gyulám” Gyula és Palik „Pokolian” László is észrevették, hogy Kimiben nem ég úgy a tűz, mint régen. Erre abból következtettek, hogy egy-két éve alig előzött meg versenyben valakit a pályán. Boxban, rajtnál természetesen sikerült neki, de ha egyszer verseny közben beszorult valaki mögé, akkor a legtöbb esetben ott is maradt. Hogy mivel magyarázható mindez? Koncentrációvesztés? Ambícióhiány? Valószínűleg a kettő együtt, és még sok más dolog is közrejátszhat, amiről fogalmunk sem lehet, de egy biztos: ez a Kimi nem az a Kimi, aki 2003-ban majdnem elhalászta az F1 ikonja, Schumacher elől a világbajnoki címet. Jogos lenne Palik László kérdése: hová tűnt Kimi Räikkönen...?

(A cikk folytatódik, a következő részben az F1-en kívüli Kimivel ismerkedhetünk meg, nemsokára, itt, a Pálya Szélén.)

Kimi legjobb pillanatai:


Címkék: schumacher forma 1 räikkönen boxutca

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apalyaszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr611292757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bár már egy ideje nem nézek forma 1-et, de számomra ő az elit. anno nem akartak csak ideiglenes szuperlicence-t adni neki, és mivel finn is volt, így dacból elkezdtem szurkolni neki. a hakkinenes érámat szépen átvezette.
sajnos rengeteg balszerencsés futama volt... már sokkal elölrébb járna. de örülök, hogy legalább az az egy megvan.
Úgy ám! Nem akartak neki superlicence-t adni, mert összesen 23-szor ült együléses versenyautóban, mielőtt forma-1-es gépbe csücsült volna. Aztán kapott egy ideigleneset, 3(!) versenyre szólót, és ahoz a feltételhez kötötték a meghosszabbítását, hogy a 3 verseny alatt nem ütközik, és nem lesz nagyobb szabályáthágása... vicces :) És 5 év múlva világbajnok lett :D
Räikkönen egy nagyon érdekes figura, a probléma az, hogy az átlagosnál is kevesebb információnk van róla, ezért nehéz valóban megalapozott véleményt alkotni a teljesítményéről. Az mindenesetre biztos, hogy még ma sem szokás egy 190 lóerős Formula Renault-ból full time F1 pilótának lenni, főleg olyan fiatalon, ahogy ez neki sikerült. Ez az óriási ugrás, és az azóta mutatott teljesítménye egyértelműen vitathatatlanná teszi tehetségét és felkészültségét, de egy nagyon fontos hiányosságra is enged következtetni: az elméleti tudás esetleges hiányára.

Korábban beszélgettem egy szerelővel, aki azt mondta, hogy neki nem kihívás Formula Renault-kkal dolgozni, mert tele van széria alkatrészekkel, egy kupás Porsche viszont azonnal lelkesítette. Räikkönen azzal, hogy rögtön F1 autóba tudott ülni, számos köztes kategóriát kihagyott, ergo rengeteg különböző autót nem vezetett, így kevesebb tapasztalatot gyűjtött arról, hogy mely autóknak milyen problémái lehetnek, és azokat hogyan lehet megoldani. Ez addig nem okoz nehézséget, amíg valaki olyan autót kap maga alá, amivel nincs gondja. A McLarennél tulajdonképpen végig "rá fejlesztettek", a Ferrarinál viszont látszólag nem kap privilégiumokat, sőt megkockáztatom, hogy a csapaton belüli érzelmek miatt Felipe Massa (Schumacher meg főleg) előnyben van. Räikkönen így vélhetően hiányolja azt az ideális szituációt, amikor neki tulajdonképpen nem kell alkalmazkodnia a technikához. Nem mondom, hogy nem próbálja meg, hiszen télen sokat fogyott a KERS miatt, és látszólag újabban nem iszik, illetve az is biztos, hogy próbálkozik az autója megfejtésével, de lehet, hogy egyszerűen nem elég hatékony vesztett helyzetben.
Raikkonen nagy-nagy mázlival szerezte meg a világbajnoki címét. Abban az évben amikor átült a Ferrariba, gyakorlatilag nem változtak az autók építésére vonatkozó szabályok. Tehát szépen megörökölte Schumacher autóját, amit ne felejtsünk egy másik kis név, egy bizonyos Ross Brawn tervezett. Nagy szerencse volt az is, hogy Hamilton és Alonsó két dudás volt egy csárdában. Ha kettőjük közül bármelyik élvezte volna az első pilóta státuszát, akkor nem egymás elől vették volna el a pontokat. Ne felejtsük el azt se, hogy a kínai futamon Hamilton nullázott, mivel a McLaren nem tudott dönteni, hogy milyen gumit tegyen fel neki a változó körülmények között. Ha akkor behozzák akár csak 2-3 ponttal, simán világbajnok Hamilton.
Már bocs, de az csak legenda, hogy "Kimi a lehető legkevesebbet vesz részt az autó fejlesztésében", meg hogy nem tudja beállítani. Most nem tudok ide szó szerint idézni, ahogyan a mérnöke mondta kb. azt, hogy Kimi az autó beállításakor nem tépi feleslegesen a száját, amit viszont mond, az igen hasznos.

El kell ismernem, nem látszik annak a lélegzetelállító versenyzőnek, aki a McLarenes időkben volt, de nem tudom az okát, miért. Valszeg a csapattársa sem rossz, meg vele szemben - okkal - fokozott elvárásai lehetnek a közönségnek.

Azért idézzük fel a "harmatos" tavalyi év néhány pillanatát:

- Kanadai Nagydíj: hamilton az első helyről üti ki a boxutcában
- Francia Nagydíj: a kipufogója tönkremegy, kénytelen átadni az első helyet csapattársának
- Kínai Nagydíj: csapattársának adja át az első helyet a vb állása miatt
- Belga nagydíj: Félelmetes kezdés után vezet, egészen a verseny utolsó előtti köréig, amikoris leesik az eső, és az esőben vacak ferrarijával a hamiltonnal folytatott harc közben irányíthatatlan lesz a kocsija és a falnak csapódva kiesik.

- 2007-ben és 2008-ban is évi 10 leggyorsabb versenyben futott körrel kétszer beállítja Schumi rekordját. Az összesített
örökranglistán a gyors körök számát tekintve Schumi és Prost után a harmadik, a ma aktív versenyzők között az első.

...és még sorolhatnám.
@Gabbesz: ez szerintem nem igaz, ahogy a cikkben sem. volt, hogy raikönnen nullázott. ha ezt ő az utolsó versenyen teszi, és előtte nyeri meg azt a versenyt ahol nem szerzett pontot, akkor nem lenne szó mákról. azért mákos mert az utolsó futamon nyerte meg a vb? ha raikönnen hozott volna mindig 2-3 ponttal többet, akkor meg ő lett volna simán világbajnok. a szezon végén sorozatban nyerte a versenyeket, és jött fel a mclarenesekre, akik a lopott ferrari anyagokkal próbálták verni őket. ezt persze mindenki elfelejti. ha sorrendet alakítottak volna ki a mclarennél, akkor meg hamilton 3dik se lett volna talán abban az évben.

nekem is hiányzik, ahogy régen vezetett, kifejezetten unja magát szerintem, ezért sem előz, csak fut néha egy leggyorabb kört. teljesen alulmotivált lett. Talán az, hogy újra schumacher mellett mutathatja meg egy kicsit felkavarja az állóvizet.

@Misu: tök mindegy mennyi szériát hagyott ki, lehetne erre hivatkozni, de már 6évet lehúzott az f1ben, így elméleti tudása van annyi mint a legtöbb pilótának. szerintem a ferrari jobban preferálja massát, idegbajt kapok, amikor behívják, és arra vár, hogy massának kicseréljék a kerekeit. Massa is nagy versenyző, de az első idényben Kimi bebizonyította, hogy jobb, és mégse kapta meg az első helyet a csapatban, ami a csapattól szerintem nem volt szép. Aztán lecserélődött a teljes gárda, és most a ferrari is keresi kicsit magát. Remélem látom még Kimit rendesen versenyezni az f1ben, és év végén nem megy el rallyzni.
@MCock: Erről nem tudunk eleget, az viszont biztos, hogy tavaly valamiért új versenymérnököt kapott, pedig Schumacher korábbi kollégájával, Chris Dyerrel dolgozott együtt. Dyer 2003 és 2007 között összesen 3 VB címet nyert Schumacherrel és Kimivel. Ez azért nem jó ómen. Räikkönen egyébként 2008-ban pont akkor vesztette el a fonalat, amikor az F2008 egy átfogó, új aero csomagot kapott, ami elég jelentősen megváltoztatta az autó viselkedését.

A futamok felsorolását szubjektívre vetted. :) Kanadában elvileg vezetett, de még a futam kétharmada hátra volt. Franciaországban vesztett 2 pontot ezzel. Kínában nem az első, hanem a 2. helyet adta át, mert Hamilton agyonverte őket. Belgiumban nem a Ferrari volt vacak, hanem gumit kellett volna cserélni. Tény, hogy balszerencséje is volt, de ez kevés, a gyors köröket pedig jellemzően a futamok végén érte el, amikor nagyjából kitisztult előtte a pálya, ez nem reprezentatív, max irányadó. Ahogy az is, hogy balesetéig Massa a két és fél szezon alatt több pontot szerzett, pedig 2007 végén ő is félreállt 1-2 alkalommal. Nem lehúzni akarom Räikkönent, de van egy olyan érzésem, hogy elég régóta 80%-on megy, az már csak a személyes szerencséje, hogy az ő 80%-a több, mint a mezőny nagy részének 95%-a. :)
@avenger13 Aha, annyira, hogy 2008 végén Schumachert kellett visszahívni tesztelni, mert a Ferrarinál egyik pilóta sem látott korábban F1-es slick gumit, sőt kipörgésgátló nélküli autót sem nagyon. Ha felesleges lenne a juniorkategóriákban megszerzett tapasztalat, akkor minden 14-16 éves gyerek F1-es autókkal tesztelne. De hangsúlyozom, ez is csak egy feltételezés, hiszen semmire sincs bizonyítékunk. Azt sem tudjuk, hogy Schumacher mit tud majd a pályán, ha visszatér, de nem lepne meg, ha a Ferrari hirtelen megértene néhány problémát, amire eddig csak keresték a választ.
Az, hogy miért nem ért el nagyobb sikereket, még függ attól is, hogy milyen a magánélete, egyáltalán hogy telnek a hétköznapjai. Ez a cikknek az első része, a másik a magánemberrel fog foglalkozni. Talán akkor átfogóbb képet kapunk róla, és együtt tudjuk elemezni a két pólust. Gyertek vissza máskor is, nemsokára jön a folytatás! :)
nagy ferrarisként is azt mondom,hogy sajnos igaz.. és egyetértek a leírtakkal.. talán most Schumi felfrissíti végre és észbe kap.. vagy pedig a szokásos hozzáállásával lesz*rja az egészet aztán ugyan úgy eltengődik Schumi mellett aztán kész...
Én bírom a Kimit, de az azért elgondolkodtató, hogy a tavalyi ferkával, (amivel Massa az utolsó kanyarban veszítette el a vb címet) 2 futamot tudott nyerni. pont annyit, mint Alonso a Renaulttal.
Rajkó talán a legprimkóbb tagja az F1-es paddocknak, ésaz egyik leginkább túlértékelt is egyben.
@Gabbesz: A "ha"-val kezdődő mondatok hülyeségek. Akkor már említhetted volna, hogy mi lett volna HA 2003-ban nem áll le legalább egyszer az autója. Egyszer. Vagy 2005-ben (asszem).

Egyébként szerintem ennyi szerencse kijárt neki a sok szopás után.
@Misu: tökéletesen egyetértek ezzel.
szerintem a legnagyobb hátránya hogy rengeteg szériát, tanulóidőszakot kihagyott. gokartozott 20 évig, majd beült 20 valahányszor egy formula renaultba majd f1-be. ez sajnos nem sok.

nézzük meg pl schumacher történetét, 1- másfél évig taposta a world sportscar championshipet a 1990-es évek elején a sauber mercedessel, amelyek olyan gyors gépek voltak, hogy akkor f1-es mezőny közepére jók voltak (ma kb 15 mp-el lassab egy lmp1-es gép pl a spa-i páláyan) és akkor tegyük még hozzá hogy hosszútávú futamok voltak...

raikkonenek sok kimaradt, és ez most látszik amikor jönnek a tehetsyégek, plusz ugye ő sohasem akart többet 1 vb címnél így most ellébecol egy jó csapatban...

ő tipikusan az akinek brutál sok tehetsége van egy autót irányítani, de hiányzik a mögöttes dolog.
Sziasztok!

Annyi komment jött (és ennek nagyon örülünk), hogy megpróbálok mindenre így egyben reagálni (amire lehet):

Ahogy a cikkben is írtam, Kimi borzasztó tehetséges, ehhez nem fér kérdés. Azt is tényként kell viszont kezelni, hogy 2002 óta volt alatta néhány szezonban (legalább 3-ban) egészen versenyképes autó, és nem vitatom, sokszor volt balszerencséje, és egyértelmű, hogy a Ferrarinál inkább Massát "babusgatták" az utóbbi időben, de sokszor láthattuk olyan helyzetben, hogy egy kis plusz "tökösség", motiváció, bátorság, ambíció (nevezzük, aminek akarjuk) kellett volna, hogy egy-két helyezéssel előrébb végezzen, több pontot szerezzen. Abban különbözik (szerintem) Alonso, vagy akár Schumacher, de mondhatnám Hamiltont (aki viszont már a másik véglet), hogy (nem tudom másképp kifejezni) tökösebbek a pályán. Kétség nem fér hozzá, hogy Kimi gyors a pályán, a leggyorsabb, de nem elég utolérni egy autót, meg is kell előzni, vagy épp maga mögött tartani. Én ezt hiányolom belőle.

Pályán kívül (amiről nemsokára cikk lesz) olyan laza és merész tud lenni, át kéne vinnie a pályára.

Egyet kell értenem Misuval: valószínüleg a köztes kategóriák tapasztalatának hiánya is erősen közrejátszik, hogy nem úgy vesz részt a fejlesztésben, mint mások. Én a cikkben sem azt mondtam, h nem vesz részt, hanem azt, hogy minimálisan, ami takarja azt is, hogy ritkén szól, de akkor jót.

Az Lmp1-es gépek nagyon durvák, LeMans-ban is imádom nézni őket :)